
Digiosaaminen auttaa seniorien arjen sujumista
Viimeksi muokattu: 5.3.2025Digitalisaatio on muuttanut maailmaa merkittävästi. Yhä useampi palvelu on siirtynyt tai on siirtymässä verkkoon. Siksi myös senioreiden on hyvä olla selvillä digitaalisista palveluista, miten ne toimivat ja mitä hyötyä niiden käytöstä on.
Jokapäiväisessä elämässä tarvittavat palvelut löytyvät yhtä enenevässä määrin verkosta. Terveydenhuolto onkin ottanut yhä enemmän käyttöön digitaalisia palveluja. Ajanvaraukset laboratorioon, röntgeniin, lääkereseptien uusiminen, viestit omahoitajalta ja lääkäriltä, kaikki alkaa olla digitaalisissa palveluissa. Terveydenhuollon sovelluksien toimintaan, kuten esim. Maisa ja Keusote, olisikin siksi hyvä perehtyä. Ne helpottavat asiointia. Lisäksi etälääkäripalvelut mahdollistavat lääkärin konsultoinnin kotoa käsin. Näiden sovellusten tunteminen on hyödyllistä kaikille.
Yhteydenpito läheisiin on myös muuttunut. Digitaaliset viestintävälineet helpottavat yhteydenpitoa perheen ja ystävien kesken. Videopuheluiden ja sosiaalisen median osaaminen voi vähentää yksinäisyyden tunnetta ja parantaa elämänlaatua – saattaapa joku vanha tuttavakin löytyä sosiaalisen median kautta. Tällä hetkellä Facebookia käyttävät havaintoni mukaan lähinnä varttuneemmat henkilöt ja nuoret suosivat pääasiassa muita sosiaalisen median kanavia, kuten Instagramia, Snapchatia ja vastaavia.
Verkossa on paljon muitakin arkea helpottavia palveluita. Näitä ovat mm. verkkopankki ja kauppojen tarjoama mahdollisuus tilata ruokaostokset verkossa ja ruoan kotiinkuljetuspalvelut. Ne lisäävät mahdollisuutta asua kauemmin itsenäisesti kotona.
Yritysten verkkosivuilta löytyy usein mahdollisuus ottaa yhteyttä asiakaspalvelijaan ns. chat-palvelun kautta. Se on nopeampi tapa saada lisätietoja kiinnostavasta tuotteesta kuin yrittää soittaa yritykseen. Matkatoimistojen matkatarjonta, julkisen liikenteen aikataulut, häiriötiedotteet, matkalippujen ja konserttilippujen ostaminen tapahtuu nykyään pitkälti verkossa. Henkilökohtaista puhelinpalvelua on lähes mahdotonta saada.
Positiivista tietysti on, että digitaalisten sovellusten kehittyminen on tuonut tullessaan myös älykkäät turvajärjestelmät ja hätätilanteissa käytettävät hälytyslaitteet. Ne parantavat turvallisuutta ja mahdollistavat kotona asumisen pitempään.
Yhteiskunta digitalistuu hurjaa vauhtia, ja yhä useampi palvelu on siirtynyt verkkoon. Koska muutos on nopeaa, on tärkeää, että seniorit saavat tarvittavaa tukea ja opastusta palveluiden ja laitteiden turvalliseen käyttöön. Tilanne on haastava kaikenikäisille, mutta erityisesti seniori-ikäisille, joiden työssäoloaikana digitaalisuutta ei vielä ollut tässä määrin. Moni palvelu vaatii lisäksi vahvan tunnistautumisen. Tällaisia ovat mm. kaikki pankki- ja viranomaispalvelut. Siksi on tärkeää tunnistaa tietojenkalastelusivustot ja tietää, miten toimia, jos on pankkitunnuksensa tällaiselle sivustolle syöttänyt.
Senioreille digiopastusta Mäntsälässä
Mäntsälässä on huomattu senioreiden digiopastuksen tarpeellisuus. Maksutonta, henkilökohtaista opastusta tarjoavat useat tahot eläkeläisyhdistyksistä valtakunnallisiin toimijoihin. Yhteystiedot löytyvät Mäntsälän kunnan seniorityön verkkosivuilta Digiopastus – Mäntsälän kunta.
Mäntsälän kirjastolla on perjantaiaamuisin Digicafe, jossa opastajina ovat kirjaston henkilökunta sekä Enter ry:n vapaaehtoiset. Apua on mahdollista saada tietokoneiden ja älylaitteiden käyttöön liittyvissä kysymyksissä.
Mäntsälän seurakunnan Ankkurin avoimissa opastusta on tarjolla keskiviikkoisin. Lisätietoa tästä löytyy Mäntsälän seurakunnan nettisivuilta.
Mäntsälän kunnan senioriohjaaja Heli Heroja antaa maksutonta yksilöllistä digiopastusta henkilöille, joille älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen käyttö on uutta tai perusasioissa on haasteita. Hän tekee myös kotikäyntejä ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin. Seniorityön yhteystiedot – Mäntsälän kunta
Mäntsälän ja Pornaisten kuntien ikäihmistenneuvoston puolesta
Marianne Pentikäinen
Enter ry:n digiopastaja, Mäntsälä