
Lapsen tuki
Viimeksi muokattu: 30.9.2025Lapsen tuki varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada tarvitsemaansa tukea, joka järjestetään yleisenä, tehostettuna tai erityisenä tukena päiväkodissa tai perhepäivähoidossa. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia.
Tuen järjestämisen lähtökohtana on lapsen vahvuudet sekä kehitykseen, oppimiseen ja hyvinvointiin liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarve arvioidaan ja sen järjestäminen aloitetaan viivytyksettä tuen tarpeen ilmetessä. Tuen antaminen suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä huoltajien, varhaiskasvatuksen henkilöstön ja tarvittaessa muiden lapsen kanssa toimivien yhteistyötahojen kanssa. Varhaiskasvatuksessa tuen antamisessa tavoitteet kohdistuvat henkilöstön toimintaan.
Tuki järjestetään lähtökohtaisesti lapsen omassa lapsiryhmässä erilaisin joustavin järjestelyin. Lapselle annettava tuki kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Lapsen tuki esiopetuksessa (Opetushallitus)
Oppimisen tuki muuttuu esi- ja perusopetuksessa 1.8.2025 alkaen. Oppimisen tuki tarkoittaa apua, jota lapsille tarvittaessa annetaan oppimisessa ja opetukseen osallistumisessa. Oppimisen tuen tavoitteena on varmistaa, että kaikki esiopetukseen osallistuvat lapset voivat osallistua opetukseen ja kaikkeen toimintaan yhdessä muiden lasten kanssa.
Perusopetuslain mukaan lapsella on oikeus saada oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukea, kun hän sitä tarvitsee. Kun tuen tarve havaitaan, esiopetuksen järjestämispaikan eli päiväkodin tai koulun on tarjottava tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa lapsen omassa ryhmässä.
Ryhmässä annettavia tuen keinoja voivat olla esimerkiksi oppimisympäristön muokkaaminen kaikille saavutettavaksi sekä opetuksen eriyttäminen. Eriyttäminen tarkoittaa opetuksen muokkaamista lasten tarpeiden mukaan esimerkiksi opetusjärjestelyjen, oppimisympäristön ja materiaalien avulla. Lapsille omassa ryhmässä annettava tuki voi olla esimerkiksi oppimista tukevien apuvälineiden käyttöä sekä tilanteiden ennakointia ja jäsentämistä kuvien avulla.
Ryhmässä opettaja voi antaa yksin tai yhdessä toisen opettajan kanssa myös yleistä tukiopetusta ja opetuskielen tukiopetusta. Tukiopetusta annetaan osana esiopetuksen toimintaa lasten tarpeiden mukaan ja yleensä joustavissa pienemmissä ryhmissä. Ryhmässä voidaan antaa tarvittaessa myös erityisopettajan opetusta muun opetuksen yhteydessä.
Lapsen etu on aina etusijalla tukea suunniteltaessa ja järjestettäessä. Tärkeintä on suunnitella opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtainen tuki niin, että ne tukevat kaikkien lasten oppimista juuri kyseisessä ryhmässä. Tämä muuttaa tuen painopistettä ennaltaehkäisevään suuntaan.
Jos ryhmässä annettava tuki ei ole riittävää, lapsi voi saada myös lapsikohtaista tukea. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan opetusta muun opetuksen yhteydessä tai pienryhmässä. Lapsikohtaiseen tukeen voivat kuulua myös tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erilaiset apuvälineet.
Varhaiserityiskasvatuksen henkilöstö
Mäntsälässä työskentelee viisi konsultoivaa varhaiskasvatuksen erityisopettajaa (kveo), jotka arvioivat lapsen tuen tarvetta, vastaavat lapsen tuen järjestelyistä ja toteutumisesta sekä tiedonsiirrosta yhteistyössä huoltajien, henkilöstön ja yhteistyöverkoston kanssa. 1.8.2025 alkaen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskentelee myös kieli- ja kulttuuriopettaja.
-
Tiina Korhonen
Varhaiskasvatuksen asiantuntija
-
Anne Riihinen
lapsen hyvinvoinnin ja tuen asiantuntija
-
Sari Ala-Kurki
Konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat
-
Susanna Haataja
konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
-
Anna Nyman
konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
-
Arja Helkala
konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
-
Sini Vaherlehto
konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja
-
Elina Männikkö
konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja