Lapsen tuki

Viimeksi muokattu: 30.9.2025

Lap­sen tuki var­hais­kas­va­tuk­ses­sa

Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada tarvitsemaansa tukea, joka järjestetään yleisenä, tehostettuna tai erityisenä tukena päiväkodissa tai perhepäivähoidossa. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia.

Tuen järjestämisen lähtökohtana on lapsen vahvuudet sekä kehitykseen, oppimiseen ja hyvinvointiin liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarve arvioidaan ja sen järjestäminen aloitetaan viivytyksettä tuen tarpeen ilmetessä. Tuen antaminen suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä huoltajien, varhaiskasvatuksen henkilöstön ja tarvittaessa muiden lapsen kanssa toimivien yhteistyötahojen kanssa. Varhaiskasvatuksessa tuen antamisessa tavoitteet kohdistuvat henkilöstön toimintaan.

Tuki järjestetään lähtökohtaisesti lapsen omassa lapsiryhmässä erilaisin joustavin järjestelyin. Lapselle annettava tuki kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan.

Lapsen tuki esiopetuksessa (Opetushallitus)

Oppimisen tuki muuttuu esi- ja perusopetuksessa 1.8.2025 alkaen. Oppimisen tuki tarkoittaa apua, jota lapsille tarvittaessa annetaan oppimisessa ja opetukseen osallistumisessa. Oppimisen tuen tavoitteena on varmistaa, että kaikki esiopetukseen osallistuvat lapset voivat osallistua opetukseen ja kaikkeen toimintaan yhdessä muiden lasten kanssa.

Perusopetuslain mukaan lapsella on oikeus saada oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukea, kun hän sitä tarvitsee. Kun tuen tarve havaitaan, esiopetuksen järjestämispaikan eli päiväkodin tai koulun on tarjottava tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa lapsen omassa ryhmässä.

Ryhmässä annettavia tuen keinoja voivat olla esimerkiksi oppimisympäristön muokkaaminen kaikille saavutettavaksi sekä opetuksen eriyttäminen. Eriyttäminen tarkoittaa opetuksen muokkaamista lasten tarpeiden mukaan esimerkiksi opetusjärjestelyjen, oppimisympäristön ja materiaalien avulla. Lapsille omassa ryhmässä annettava tuki voi olla esimerkiksi oppimista tukevien apuvälineiden käyttöä sekä tilanteiden ennakointia ja jäsentämistä kuvien avulla.

Ryhmässä opettaja voi antaa yksin tai yhdessä toisen opettajan kanssa myös yleistä tukiopetusta ja opetuskielen tukiopetusta. Tukiopetusta annetaan osana esiopetuksen toimintaa lasten tarpeiden mukaan ja yleensä joustavissa pienemmissä ryhmissä. Ryhmässä voidaan antaa tarvittaessa myös erityisopettajan opetusta muun opetuksen yhteydessä.

Lapsen etu on aina etusijalla tukea suunniteltaessa ja järjestettäessä. Tärkeintä on suunnitella opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtainen tuki niin, että ne tukevat kaikkien lasten oppimista juuri kyseisessä ryhmässä. Tämä muuttaa tuen painopistettä ennaltaehkäisevään suuntaan.

Jos ryhmässä annettava tuki ei ole riittävää, lapsi voi saada myös lapsikohtaista tukea. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan opetusta muun opetuksen yhteydessä tai pienryhmässä. Lapsikohtaiseen tukeen voivat kuulua myös tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erilaiset apuvälineet.

Varhaiserityiskasvatuksen henkilöstö

Mäntsälässä työskentelee viisi konsultoivaa varhaiskasvatuksen erityisopettajaa (kveo), jotka arvioivat lapsen tuen tarvetta, vastaavat lapsen tuen järjestelyistä ja toteutumisesta sekä tiedonsiirrosta yhteistyössä huoltajien, henkilöstön ja yhteistyöverkoston kanssa. 1.8.2025 alkaen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskentelee myös kieli- ja kulttuuriopettaja.

Konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat

  • Susanna Haataja

    konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja

    Nummelantie 9, 04500 Mäntsälä
  • Anna Nyman

    konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja

    Mikkolantie 5, 04620 Mäntsälä
  • Arja Helkala

    konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja

    Haapajunttilantie 13, 04600 Mäntsälä
  • Sini Vaherlehto

    konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja

    Lukkarinpolku 4, 04600 Mäntsälä
  • Elina Männikkö

    konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja

    Menninkäinen 2, 04620 Mäntsälä