Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Viimeksi muokattu: 27.10.2025
Oppilaalla, jolla on vaikeuksia osallistua opetukseen tai suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin.

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

Pohjana oppimisen tukemiselle ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt. Opetus järjestetään siten, että se huomioi oppilaiden erilaiset tarpeet. Oppisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt sisältävät muun muassa eriyttämisen, ryhmien muodostamisen ja oppimisympäristön huomioimisen. Nämä järjestelyt luovat pohjan kaikelle perusopetuksen toiminnalle.

Ryhmäkohtaiset tukimuodot

Kaikki oppilaat ovat oikeutettuja ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin. Ne ovat ensisijaisia tukimuotoja, eikä niitä varten tehdä hallintopäätöstä. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat:

  • opettajan antama yleinen tukiopetus
  • opettajan antama opetuskielen tukiopetus
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Ryhmäkohtaisia tukimuotoja tarjotaan osana koulun perustoimintaa oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden lisänä.

Oppilaskohtaiset tukitoimet

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä tukemaan oppimista tai koulunkäyntiä ja oppilas tarvitsee säännöllisiä tukitoimia, annetaan hänelle oppilaskohtaisia tukitoimia. Niitä varten tehdään hallintopäätös. Oppilaskohtaisia tukitoimia antaa erityisopettaja tai erityisluokanopettaja. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat:

  • erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
  • erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
  • erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa
  • tulkitsemispalvelut
  • oppilaskohtaiset avustajapalvelut
  • apuvälineet

Näitä tukitoimet perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja niitä annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti. Oppimista ja koulunkäyntiä voidaan samanaikaisesti tukea sekä ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla että oppilaskohtaisilla tukitoimilla.

Muut toimet oppilaan tukemiseksi

Edellä kuvattujen oppimisen ja koulunkäynnin tuen tapojen lisäksi voidaan tehdä muita opiskelua tukevia toimia. Nämä toimet edellyttävät hallintopäätöstä.

Viimesijaisena keinona: perusopetuksen oppimäärästä tai paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen​ voidaan tehdä kolmella tavalla:

  • tavoitekokonaisuuksittain opiskelu
  • oppimäärän rajaaminen
  • vapauttaminen oppaineen oppimäärän suorittamisesta terveydellisistä syistä

Perusopetuksen järjestäminen oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella (1.8.2026)

  • liittyy pidennettyyn oppivelvollisuuteen ja sen muutoksiin
  • jatkossa 5‒6-vuotiaille lapsille tehdään päätös varhennetusta oppivelvollisuudesta
  • perusopetuksessa tehdään päätös opetuksesta oppilaalle, jolla on vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite, jolloin opetus voidaan esimerkiksi järjestää toiminta-alueittain