Menu

Lupapiste - sähköinen asiointi

Rakentamisen luvat sähköisesti – Lupapiste

Mäntsälässä rakentamisen lupia haetaan pääasiassa sähköisesti Lupapiste -palvelun kautta ympäri vuorokauden.

Lupapiste on uudenlainen palvelu, jossa kansalaiset, yritykset ja yhteisöt hoitavat lupa- ja ilmoitusasiansa vuorovaikutuksessa viranomaisten ja muiden osapuolten kanssa. Sähköinen palvelu kattaa kaikki lupa-asiointitarpeet ensimmäisestä kontaktista aina hankkeen valmistumiseen saakka, olipa kyse sitten parvekkeen lasituksesta tai ostoskeskuksen rakentamisesta.

Lupapiste-palvelua voi käyttää kaikkiin rakentamisen lupiin liittyvissä kysymyksissä jo ennen rakennushankkeen aloittamista. Palvelu neuvoo ja opastaa luvanhakijaa muun muassa siitä, onko suunniteltu hanke luvanvarainen ja millaisia lupia se tarvitsee.

Neuvontapalvelu ohjaa luvantarvitsijaa hakemaan rakennushankkeen sijainnin kartalta ja kuvaamaan lupa-asian yksityiskohtaisesti ja selkeästi. Laadukkaat ja oikeat tiedot sisältävät pyynnöt helpottavat myös vastaanottavaa viranomaista asian käsittelyssä. Palvelun kautta sähköisesti asioiva luvanhakija saa henkilökohtaista palvelua asiasta vastaavalta viranomaiselta.

Neuvontapalvelu on avoinna kaikille rakentamista suunnitteleville kuntalaisille ja se on maksuton. Palveluun rekisteröidytään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Miten haet rakennuslupaa sähköisesti?

  1. Kirjaudu Lupapiste.fi palveluun.
    Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja kirjaudu tämän jälkeen sisään sähköpostiosoitteella sekä salasanalla. Voit asioida samoilla tunnuksilla kaikissa Lupapiste-kunnissa. Voit asioida koko hankkeen ajan Lupapisteessä silloin kuin sinulle sopii.
  2. Luo hanke tai kysely.
    Hakemuksen tai kyselyn luominen: Valitse hankkeesi sijainti ja päätoimenpide. Tämän jälkeen pääset joko tekemään kyselyn hankkeeseen liittyen tai luomaan hakemuksen aiempien valintojesi pohjalta.
  3. Kutsu eri osapuolet.
    Kutsu tarpeelliset tahot mukaan.Kun henkilöt ovat hyväksyneet hankekutsun, voidaan heidän tietonsa tuoda hakemukselle yhdellä napin painalluksella ja he saavat muokkausoikeudet hakemukselle. Sähköisen kutsun hyväksyminen poistaa myös tarpeen perinteiselle valtakirjalle.
  4. Tallenna tiedot ja dokumentit.
    Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit yhdessä muiden osapuolten kanssa. Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti hakemukselle ja voit jatkaa sen täydentämistä sinulle sopivana ajankohtana.
  5. Kysy neuvoa.
    Kysy tarvittaessa neuvoa viranomaiselta hankekohtaisen ”Keskustelu”-ikkunan kautta. Keskustelu-ikkunan alapuolella olevan “Ohje”-osion kautta pääset tutustumaan kunnan ohjeistukseen sekä mahdollisiin hankekohtaisiin huomioihin.
  6. Jätä hakemus.
    Kun hankkeella on vaadittavat tiedot, jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen”-välilehdeltä. Mikäli haluat, että kunta kuulee kaikki naapurit, ruksi kyseinen kohta hakemuksen jättämisen yhteydessä ja viranomainen saa tästä tiedon sähköpostiin.
  7. Mahdolliset lausuntopyynnöt.
    Viranomainen voi tarvittaessa pyytää lausuntoja muilta viranomaisilta hankkeeseen liittyen. Näet pyydetyt ja annetut lausunnot “Lausunnot” -välilehdeltä.
  8. Tiedottavat naapurit.
    Mikäli hanke edellyttää naapurien tiedottamista, viranomainen merkitsee tiedotettavat naapurit “Lausunnot”-välilehdelle. Naapurit voidaan kuulla joko hakijan tai kunnan toimesta myös sähköisesti lähettämällä sähköpostiin kuulemiskutsu. Naapuri pääsee antamaan kommenttinsa vahvan tunnistautumisen jälkeen.
  9. Päätökset.
    Näet hankkeesta annetut päätökset ja lupavaatimukset Lupapisteestä. Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun viranomainen on antanut päätöksen. Hankenäkymä muuttuu päätöksen jälkeen tukemaan rakentamisen tai työmaan aikaista asiointia.
  10. Päätöksen jälkeen.
    Rakentamisen aikaista asiointia edistetään palvelussa tallentamalla tarpeellisia tietoja ja dokumentteja hankenäkymään sekä kutsumalla esimerkiksi tarvittavat työnjohtajat hankkeelle. Lupavaatimukset sekä niihin liittyvät tiedot nähdään kootusti ”Rakentaminen”-välilehdeltä. Hanke voidaan kuitata lopulta palvelun kautta päättyneeksi.

Katso täältä myös Lupapisteen käyttöohjeet. Lisää ohjevideoita löydät Lupapisteen YouTube-kanavasta.

Rakennustarkastajat:

Katso tästä tarkastajien
vastuualueet

Otathan ensisijaisesti yhteyttä oman
alueesi rakennustarkastajaan

puhelinajat:
ma, ti ja to klo 9-10

vastaanotot:
ajanvarauksella

Ota yhteyttä muiden aluiden tarkastajiin, vastuualue 1
p. 

Päivi Kauppinen-Ketoja, vastuualue 2
p. 040 3145 468,
paivi.kauppinen-ketoja(at)mantsala.fi

Jouni Rissanen, vastuualue 3
p. 040 314 5465
jouni.rissanen(at)mantsala.fi

 

 

 

 

 

Takaisin ylös