
Satujen salaisuudet
Viimeksi muokattu: 30.7.2025-
Tavoite: Oppilaat tutustuvat satujen piirteisiin ja kerrontaan sekä suunnittelevat ja toteuttavat oman sadun tai sadullisen esityksen.
Lopputulos: Valmis oma satu tai sadullinen esitys, joka esitellään luokalle tai julkaistaan.Apua satujen tekoon ja käsittelyyn: https://hoxapp.com/alakouluikaisten-opas-sadun-kirjoittamiseen-ajatuskartan-ja-juonikaavion-avulla/
Muista: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa.
-
- Esimerkkisatuja ja satujen rakennemalleja (Satukaava: olipa kerran…Joka päivä hän…Eräänä päivänä) Katso myös: https://hoxapp.com/alakouluikaisten-opas-sadun-kirjoittamiseen-ajatuskartan-ja-juonikaavion-avulla/
- Suunnittelupohja sadulle (hahmot, juoni, näkökulma) (LIITE)
- Työsuunnitelmapohja (aihe, työnjako, aikataulu) (LIITE)
- Itsearviointi- ja palautelomakkeet (LIITE)
-
Keskustellaan sadun elementeistä ja tutustutaan satukaavaan. https://draamakoulussa.com/2015/04/02/satukaava/
Tehtäviä:
- Totta vai satua? (suullinen): Opettaja sanoo väitteitä tai tapahtumia, esim.:”Kettu puhuu ihmisille”, ”Prinsessa pelastaa lohikäärmeen””Hirviö käy koulua”Oppilaat nostavat kätensä: voisiko tämä tapahtua oikeasti vai onko satua?
- Satusalaatti Oppilaat keksivät kolme asiaa: Satuhahmo (esim. jättiläinen), Yliluonnollinen esine (esim. puhuva peili), Paikka (esim. lentävä kirjasto) Näistä tehdään suullisesti tai kirjoittaen satualku.
- Tutkitaan: Millaisia piirteitä saduissa on? Alkusanat, yliluonnolliset tapahtumat, opetus, hyvät ja pahat hahmot.
- Tehdään satukaavan mukaisesti yhteinen satu.https://draamakoulussa.com/2015/04/02/satukaava/
- Muistellaan klassikkosatuja eri puolilta maailmaa.
-
- Millaisia hahmoja saduissa esiintyy? Sankarit, roistot, eläimet, noidat, prinssit…
Tehtäviä:
- Valitse yksi satuhahmo ja laadi ”Hahmopassi”: nimi, taustatarina, vahvuudet/heikkoudet, unelma
- Hahmon ääni: Oppilaat valitsevat satuhahmon ja miettivät: Miten hän puhuu? Miten hän liikkuu? Mitä hän sanoisi, jos olisi juuri nyt luokassa? Oppilaat esittävät lyhyesti hahmonsa äänellä ja eleillä.
- Hahmon toivelista: Oppilas valitsee satuhahmon ja kirjoittaa: Kolme asiaa, joita hahmo toivoo. Yksi asia, josta hahmo on huolissaan. Yksi salaisuus, jota hahmo ei kerro kenellekään.
-
- Miten satu muuttuu, jos sen kertoo eri hahmo?
Tehtäviä:
- Valitse satu (esim. Punahilkka) ja kirjoita lyhyt versio toisen hahmon näkökulmasta (esim. suden).
- Kirje hahmolta: Oppilaat kirjoittavat lyhyen kirjeen jonkun satuhahmon näkökulmasta, esim: ”Rakas lukija. Minä olen se susi. Ja haluan kertoa, mitä oikeasti tapahtui metsässä…”V oi olla hauska, surullinen tai paljastava kirje.
- Satuhahmon haastattelu: Parit tekevät niin, että toinen on toimittaja, toinen satuhahmo. Toimittaja kysyy esimerkiksi: Mikä on ollut elämäsi jännittävin hetki? Mikä ärsyttää satujen maailmassa? Kuka on sankari sinun mielestäsi?
-
- Miten satu muuttuu, jos tapahtumat sijoitetaan nykypäivään?
Tehtäviä:
- Satuhahmon kännykkä: Oppilaat miettivät: Mitä satuprinsessa tai -sankari kirjoittaisi kaverille viestissä? Millaisia kuvia hän ottaisi ja jakaisi? Kirjoitetaan ”viestiketju” tai tehdään kuvitteellinen somesivu.
- Satu koulussa: Oppilaat valitsevat satuaiheen ja miettivät, miten se muuttuisi, jos kaikki tapahtuisi koulussa. Missä satu tapahtuisi? (ruokala, luokka, piha…) Ketkä olisivat opettaja, rehtori, ”paha” hahmo? → Kirjoitetaan tai kerrotaan uusi versio.
- Suunnittele lyhyt tarina, jossa vanha satu tapahtuu nykyaikana.
→ Esim. ”Nykyajan Tuhkimo” tai ”Digiajan Kolme Pientä Porsasta”
-
- Miten satuja voi kertoa ja tulkita?
Tehtäviä:
- Satu 20 sekunnissa: Parit valitsevat tutun sadun ja esittävät sen nopeana näytelmänä tai pantomiimina niin, että kaikki tapahtuu 20 sekunnissa. Muiden tehtävä: arvaa satu!
- Kolmen kuvan satu: Oppilas piirtää kolme kuvaa: Sadun alku (esim. hahmo lähtee matkaan) Käännekohta tai ongelma. Loppu tai opetus. Kuvien pohjalta voi halutessaan kertoa suullisesti, mistä sadussa on kyse.
- Yhteinen satu käyttäen satukaavaa (ks. tunti 1)) https://draamakoulussa.com/2015/04/02/satukaava/
-
- Päätetään oma satuprojekti:
- Kirjoitettu satu, kuvasatu, esitys, animaatio, äänisatu…
- Suunnitellaan:
- sadun aihe
- hahmot
- juonen pääpiirteet
- työnjako (yksin, pareittain tai ryhmässä)
- aikataulu
✅ Opettaja voi ohjata ja auttaa ideoinnissa ja näkökulmien vaihtelussa.
-
Oppilaat työskentelevät oman sadun parissa:
Työvaiheita:
- Hahmojen, juonen ja kerronnan suunnittelu
- Sadun kirjoittaminen, kuvitus, äänitys tai dramatisointi
- Sadun rakenteen selkeyttäminen (alku, ongelma, ratkaisu, opetus)
- Visuaalinen tai esityksellinen viimeistely
- Halutessaan digitaalinen toteutus (esim. PowerPoint, animaatio)
- Tekstin, esityksen tai kuvituksen viimeistely
- Satujen koonti satuhetkeä, näyttelyä tai digialustaa varten
Opettajan rooli: ohjata tarinan kehittämisessä ja rakenteen selkeyttämisessä.
-
- Itsearviointi ja palautekierros :
-
- Mitä opin saduista ja tarinankerronnasta?
-
- Mikä projektissa oli parasta?
-
- Miten voisin kehittää omaa satutaitoani?
- Yhteinen keskustelu satujen merkityksestä ja opetuksista
-
Satuhetki / näyttely: sadut esitetään tai julkaistaan luokalle