Satujen salaisuudet

Viimeksi muokattu: 30.7.2025
  • Tavoite: Oppilaat tutustuvat satujen piirteisiin ja kerrontaan sekä suunnittelevat ja toteuttavat oman sadun tai sadullisen esityksen.
    Lopputulos: Valmis oma satu tai sadullinen esitys, joka esitellään luokalle tai julkaistaan. 

    Apua satujen tekoon ja käsittelyyn: https://hoxapp.com/alakouluikaisten-opas-sadun-kirjoittamiseen-ajatuskartan-ja-juonikaavion-avulla/ 

    Muista: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa. 

    • Suunnittelupohja sadulle (hahmot, juoni, näkökulma) (LIITE) 
    • Työsuunnitelmapohja (aihe, työnjako, aikataulu) (LIITE) 
    • Itsearviointi- ja palautelomakkeet (LIITE) 

     

  • Keskustellaan sadun elementeistä ja tutustutaan satukaavaan. https://draamakoulussa.com/2015/04/02/satukaava/ 

    Tehtäviä:  

    • Totta vai satua? (suullinen): Opettaja sanoo väitteitä tai tapahtumia, esim.:”Kettu puhuu ihmisille”, ”Prinsessa pelastaa lohikäärmeen””Hirviö käy koulua”Oppilaat nostavat kätensä: voisiko tämä tapahtua oikeasti vai onko satua? 
    • Satusalaatti Oppilaat keksivät kolme asiaa: Satuhahmo (esim. jättiläinen), Yliluonnollinen esine (esim. puhuva peili), Paikka (esim. lentävä kirjasto) Näistä tehdään suullisesti tai kirjoittaen satualku. 
    • Tutkitaan: Millaisia piirteitä saduissa on?  Alkusanat, yliluonnolliset tapahtumat, opetus, hyvät ja pahat hahmot.  
    • Muistellaan klassikkosatuja eri puolilta maailmaa. 

     

    • Millaisia hahmoja saduissa esiintyy? Sankarit, roistot, eläimet, noidat, prinssit… 

    Tehtäviä:  

    • Valitse yksi satuhahmo ja laadi ”Hahmopassi”: nimi, taustatarina, vahvuudet/heikkoudet, unelma 
    • Hahmon ääni: Oppilaat valitsevat satuhahmon ja miettivät: Miten hän puhuu? Miten hän liikkuu? Mitä hän sanoisi, jos olisi juuri nyt luokassa? Oppilaat esittävät lyhyesti hahmonsa äänellä ja eleillä. 
    • Hahmon toivelista: Oppilas valitsee satuhahmon ja kirjoittaa: Kolme asiaa, joita hahmo toivoo. Yksi asia, josta hahmo on huolissaan. Yksi salaisuus, jota hahmo ei kerro kenellekään. 
    • Miten satu muuttuu, jos sen kertoo eri hahmo? 

    Tehtäviä:  

    • Valitse satu (esim. Punahilkka) ja kirjoita lyhyt versio toisen hahmon näkökulmasta (esim. suden).   
    • Kirje hahmolta: Oppilaat kirjoittavat lyhyen kirjeen jonkun satuhahmon näkökulmasta, esim: ”Rakas lukija. Minä olen se susi. Ja haluan kertoa, mitä oikeasti tapahtui metsässä…”V oi olla hauska, surullinen tai paljastava kirje. 
    • Satuhahmon haastattelu: Parit tekevät niin, että toinen on toimittaja, toinen satuhahmo.  Toimittaja kysyy esimerkiksi: Mikä on ollut elämäsi jännittävin hetki? Mikä ärsyttää satujen maailmassa? Kuka on sankari sinun mielestäsi? 

     

    • Miten satu muuttuu, jos tapahtumat sijoitetaan nykypäivään? 

    Tehtäviä:  

    • Satuhahmon kännykkä: Oppilaat miettivät: Mitä satuprinsessa tai -sankari kirjoittaisi kaverille viestissä? Millaisia kuvia hän ottaisi ja jakaisi? Kirjoitetaan ”viestiketju” tai tehdään kuvitteellinen somesivu. 
    • Satu koulussa: Oppilaat valitsevat satuaiheen ja miettivät, miten se muuttuisi, jos kaikki tapahtuisi koulussa. Missä satu tapahtuisi? (ruokala, luokka, piha…) Ketkä olisivat opettaja, rehtori, ”paha” hahmo? → Kirjoitetaan tai kerrotaan uusi versio. 
    • Suunnittele lyhyt tarina, jossa vanha satu tapahtuu nykyaikana.
      → Esim. ”Nykyajan Tuhkimo” tai ”Digiajan Kolme Pientä Porsasta” 
    • Miten satuja voi kertoa ja tulkita? 

    Tehtäviä: 

    •  Satu 20 sekunnissa: Parit valitsevat tutun sadun ja esittävät sen nopeana näytelmänä tai pantomiimina niin, että kaikki tapahtuu 20 sekunnissa. Muiden tehtävä: arvaa satu! 
    • Kolmen kuvan satu: Oppilas piirtää kolme kuvaa: Sadun alku (esim. hahmo lähtee matkaan) Käännekohta tai ongelma. Loppu tai opetus.  Kuvien pohjalta voi halutessaan kertoa suullisesti, mistä sadussa on kyse. 
    • Päätetään oma satuprojekti: 
    • Kirjoitettu satu, kuvasatu, esitys, animaatio, äänisatu… 
    • Suunnitellaan: 
    • sadun aihe 
    • hahmot 
    • juonen pääpiirteet 
    • työnjako (yksin, pareittain tai ryhmässä) 
    • aikataulu 

    Opettaja voi ohjata ja auttaa ideoinnissa ja näkökulmien vaihtelussa. 

  • Oppilaat työskentelevät oman sadun parissa: 

    Työvaiheita: 

    • Hahmojen, juonen ja kerronnan suunnittelu 
    • Sadun kirjoittaminen, kuvitus, äänitys tai dramatisointi 
    • Sadun rakenteen selkeyttäminen (alku, ongelma, ratkaisu, opetus) 
    • Visuaalinen tai esityksellinen viimeistely 
    • Halutessaan digitaalinen toteutus (esim. PowerPoint, animaatio) 
    • Tekstin, esityksen tai kuvituksen viimeistely 
    • Satujen koonti satuhetkeä, näyttelyä tai digialustaa varten 

     

    Opettajan rooli: ohjata tarinan kehittämisessä ja rakenteen selkeyttämisessä. 

    • Itsearviointi ja palautekierros : 
      • Mitä opin saduista ja tarinankerronnasta? 
      • Mikä projektissa oli parasta? 
      • Miten voisin kehittää omaa satutaitoani? 
    • Yhteinen keskustelu satujen merkityksestä ja opetuksista 
  • Satuhetki / näyttely: sadut esitetään tai julkaistaan luokalle