
Sarjakuvan voima – 15 oppitunnin työpaja
Viimeksi muokattu: 29.7.2025-
Tavoite: Oppilaat tutustuvat sarjakuvan kerrontaan ja visuaalisiin ilmaisukeinoihin sekä suunnittelevat ja toteuttavat oman 3–6 ruudun sarjakuvan.
Lopputulos: Valmis sarjakuva (paperilla tai digitaalisesti), joka esitellään näyttelyssä.Hyvä apu sarjakuvaprojektin tekoon on esimerkiksi: https://kopiraittila.fi/wp-content/uploads/pdf/sarjakuvaprojekti-ohje.pdf
MUISTA: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa.
-
- Paperia (A4/A3), kyniä, tusseja, värejä
- Sarjakuvapohjia Sarjakuvapohjia löydät esim. täältä tai https://www.canva.com/
- Hahmon- ja juonensuunnittelupohjat LIITE
- Digivaihtoehtona: sarjiskone.fi Sarjiskone – Etusivu
- Esimerkkisarjakuvia
- Näyttelyalusta: seinä, vitriini, digialusta (Padlet, Teams, Pedanet..)
- Itsearviointilomake, vertaisarviointilomake, opettajan palaute (LIITTEET)
-
- Aivoriihi: mitä sarjakuvia tunnetaan? Ryhmässä valitaan kirjuri, joka kirjaa erilaisia tuntemiaan sarjakuvia ylös. Keskustellaan yhdessä.
- Sarjakuvan peruspiirteet: kuvat, tekstit, ruutujako, järjestys. Todetaan, että sarjakuva on sarja kuvia, siinä on päähenkilö, juoni, tapahtumapaikka, jne.
- Käydään läpi esimerkkejä eri tyyleistä (Aku Ankka, Fingerpori, Calvin & Hobbes, Kieku & Kaiku…) https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/nostalgia/kieku-ja-kaiku-sarjakuva/
Tehtäviä
- Sarjakuva-arvaus: Opettaja näyttää tutun sarjakuvan hahmon kuvan (ilman nimeä) → tunnistetaanko?
- Sarjakuva-sana-assosiaatio: Mitä sanoja tulee mieleen sanasta ”sarjakuva”? Oppilaat sanovat sanoja, opettaja kirjoittaa ne taululle.
- Sarjakuvatyylilotto: Kirjoita paperilapuille eri sarjakuvatyylejä (esim. hauska, jännittävä, vanhanaikainen…) → oppilas nostaa yhden ja piirtää yksinkertaisen hahmon sillä tyylillä.
- ”Sarjakuvatarinan rakennuspalikat” (suullinen peli)
Opettaja tai oppilas sanoo jonkin satunnaisen asian (esim. ”kissa”, ”avaruus”, ”kännykkä”, ”jääkaappi”), ja seuraava oppilas jatkaa kertomalla, mitä hahmolle tapahtuu – aina yksi lause kerrallaan. Näin muodostuu yhdessä pieni sarjakuvatarina ilman kuvia. Lopuksi voidaan miettiä, millaisia ruutuja siihen voisi tulla (vaikka ei piirretä niitä vielä)
-
- Opetus: puhe- ja ajatuskuplat, ilmeet, liike, ääni, tunnelma. Millaisia eri keinoja sarjakuvassa käytetään ilmaisemiseen?
- Miten käytetään puhekuplia, ajatuskuplia, huudahduksia, tehostesanoja, ilmeitä ja eleitä?
- Miten sarjakuva esittää ääntä, liikettä, tunnelmaa?
- Miten kuvakulma, värit, sommittelu ja ilmeet ohjaavat lukijan kokemusta? Voiko kuvan tyyli (realistinen, karikatyyrinen, abstrakti…) muuttaa tunnelmaa?
- Katsotaan mallia (esim. Jussi-enon piirustuskoulu -video) Neljän kuvan sarjakuva Jussi-enon piirustuskoulu.
Tehtäviä
- Puhekuplapeli: Opettaja jakaa kuvia, joissa on hahmoja ilman puhekuplia → oppilas keksii, mitä hahmo voisi sanoa tai ajatella Sarjakuvapohjia saat esim. täältä
- Tehostesana-tehdas: Keksi omia ääntä kuvaavia sanoja (esim. ”poks”, ”rrrum”, ”kraak”) ja kirjoita ne eri tyyleillä paperille (isolla, vinossa, aaltoilevana).
- Ilmekortit: Piirrä 4 pientä naamaa: iloinen, vihainen, yllättynyt, surullinen → liitä kuhunkin puhekupla, jossa tunne näkyy.
- Sama kohtaus, eri tunnelma: Piirrä kaksi versiota samasta kohtauksesta – yksi iloinen, toinen jännittävä. Vaihda vain ilmeitä, värejä tai puhekuplia.
-
- Miten hahmot rakennetaan? Sankarit, antisankarit, eläinhahmot… Ketkä ovat sankareita, antisankareita, roistoja, sivuhahmoja? Miten hahmoihin samaistuu? Miten ne esitetään visuaalisesti?
Tehtäviä
- Hahmopassi : Tee oma passi keksimällesi hahmolle: nimi, ikä, luonne, erikoistaito, lempiruoka, suurin pelko.
- Pikapiirros: Piirrä oma hahmosi 3 minuutissa! Nimeä se ja keksi yksi lause, jonka se usein sanoo.
- ”Jos hahmo olisi…”: Täydennä lauseet: ”Jos hahmoni olisi eläin, se olisi…”, ”Jos se olisi väri, se olisi…” Keksi itse lisää tällaisia lauseita.
- Hahmokaverit: Piirrä kaksi hahmoa, jotka ovat kavereita. Mitä ne tekevät yhdessä? Millaisia he ovat eri tavalla?
-
- Miten suunnitellaan juoni, hahmot ja ruutujako? Miten teksti ja kuva rytmitetään yhdessä?
- Miten rakennetaan juoni (alku–käänne–loppu).
- Sarjakuvan rytmi: kuinka monta ruutua tarvitaan?
Tehtäviä
- Tehkää kolmen ruudun nopea sarjakuva. Taittakaa A4-paperi kolmeen osaan. Tehkää sarjakuva, jossa on tarinan alku, keskikohta ja loppu. Voit käyttää omaa aiemmin keksimääsi hahmoa tai keksiä uuden. Käyttäkää ilmaisukeinoina ainakin 3 eri tapaa, esim. puhekuplia, ääniefektejä ja ilmeitä)
- Ruuturakentaja: Piirrä kolme ruutua:
▫️ yksi pieni
▫️ yksi keskikokoinen
▫️ yksi iso
Piirrä kuhunkin yksi tapahtuma. Mieti:
🔸 Pieneen → nopea tai pieni asia
🔸 Keskikokoiseen → tavallinen kohtaus
🔸 Isoon → tärkeä tai jännittävä hetki- Piirrä juna, jossa on 3 vaunua. Kirjoita kuhunkin vaunuun yksi tapahtuma: 🚂 Alku: Mistä tarina alkaa? Keskikohta: Mitä yllättävää tapahtuu? Loppu: Miten kaikki päättyy? Voit käyttää sanoja tai kuvia, tai vaikka hymiöitä!
- Tee sarjakuvaruutu (tai käytä valmista kuvaa) ja tee siihen nämä 4 asiaa: Kirjoita puhekupla Lisää liikeviivat (esim. juokseminen, heilutus) Kirjoita yksi ääntä kuvaava sana (esim. POKS, RRRR…) Näytä ilme tai tunne (piirrä naama: iloinen, vihainen…)
-
- Oppilaat päättävät: yksin, pareittain vai ryhmässä
- Tehdään työsuunnitelma (LIITE)
- aihe
- hahmot
- ruutumäärä
- tyyli
- työnjako ja ajankäyttö
- juonipolku ja ruutuluonnos.
-
- Oppilaat työstävät sarjakuvaansa vaiheittain:
- Ruutujen piirtäminen ja sommittelu
- Tekstien lisääminen: puhekuplat, tehosteet, selitteet
- Viimeistely: väritys, yksityiskohdat, nimikyltti, esittelyteksti ja sarjakuvan kansilehti
- Mikäli aikaa jää, tehdään myös Digivaihtoehto: sarjiskone.fi tai muu alusta Sarjiskone – Etusivu
- Sarjakuvista voidaan myös tehdä oma perinteinen tai sähköinen kirja (Book Creator )
- Tarkistuslista: sarjakuvan loogisuus, siisteys, luettavuus, tekstit
- Sarjakuvat kootaan näyttelyyn (luokkaan, käytävälle, Padletiin tms.)
- ✅ Opettaja kiertää tukemassa ja selkeyttää vaiheita.
-
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan palaute (LIITTEET)
-
- Näyttelykierros tai esittely: oppilaat esittelevät oman työnsä lyhyesti (tai parityönä)
- Mahdollisuus äänestykseen: esim. “luokan hauskin”, “yllättävin tyyli”, “tarkin työ” jne.