
Sanojen seikkailu
Viimeksi muokattu: 31.7.2025-
Tavoite: Oppilaat tutustuvat runojen ilmaisukeinoihin ja sanataiteeseen, ja suunnittelevat sekä toteuttavat oman runokokoelman, runoesityksen tai runopäiväkirjan.
Lopputulos: Valmis oma runotuotos (runokokoelma, esitys, video tms.), joka esitellään luokalle tai julkaistaan.MUISTA: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa.
-
- Esimerkkirunoja eri teemoista ja tyyleistä
- Runotyöpajan materiaaleja https://lukukeskus.fi/wp-content/uploads/2019/11/lukuviikko-ohjeita-alakoulu-A4.pdf
- Suunnittelupohja omalle runoprojektille (LIITE)
- Työsuunnitelmapohja (aiheet, työnjako, aikataulu) (LIITE)
- Itsearviointi- ja palautelomakkeet (LIITE)
- Mahdollisuus käyttää digityökaluja (Padlet, Koti – Canva , PowerPoint, videoeditointi)
-
- Tutustutaan runojen peruspiirteisiin: → Kielikuvat, vertaukset, symbolit, äänteet, rytmi
- Luetaan erilaisia runoja (hauskoja, vakavia, vanhoja, uusia)
- Keskustellaan: Miten runoissa syntyy kuvia ja tunnelmaa ilman kuvia?
Tehtäviä:
- Valitse yksi runo ja tee siitä kuvataideteos (piirros, maalaus, digitaalinen kuva)
- Kielikuvabingo, jossa erilaisia kielikuvia (”kuin-toteamus”, ”ääniin liittyvä sana”, ”vertaus ilman kuin-sanaa”, jne). Oppilas etsii näitä lukemistaan runoista. (LIITE)
- Runon tiivistys emojiin-tehtävä: Valitse yksi runo ja ilmaise sen tunnelma yhdellä tai useammalla emojilla.
-
- Millaisista asioista runot puhuvat? (luonto, rakkaus, pelot, unelmat, yhteiskunta…)
Tehtäviä:
- Valitse yksi teema ja etsi tai kirjoita runoja, joissa se näkyy.
- Teemapyramidi: Kirjoita 1 sana (teema), 2 tunnetta, 3 kuvaa/asiaa, 4 verbiä → Näistä muodostetaan runo.
- Runon sanoma 1 lauseessa: Tiivistä runon idea tai teema yhteen ytimekkääseen lauseeseen.
-
- Voiko runon maistaa, haistaa, tuntea?
Tehtäviä:
- Valitse yksi paikka tai hetki (esim. koulu, oma huone, kesäpäivä, sade). Kirjoita yksi sana tai lause, joka kuvaa, mitä aistisi kokevat tässä paikassa:
- 👀 Mitä näet?
- 👂 Mitä kuulet?
- 👃 Mitä haistat?
- 👅 Mitä voit maistaa?
- ✋ Mitä tunnet (iholla tai kehossa)?
- 💡 Vinkki: Voit piirtää keskelle kuvan paikasta ja kirjoittaa sanat sen ympärille!
- Valitse jokin tuttu tuoksu
- Metsä
- Suklaakakku
- Märkä koira
- Vaahtokarkki
- Mummolan sauna
Kirjoita siitä lyhyt runo (esim. 3–5 riviä). Voit käyttää aisteja! Miltä tuoksu näyttää, tuntuu tai muistuttaa?🌲 ”Metsä tuoksuu vihreältä,
sammalelta ja seikkailulta.”- Valitse lempiruokasi. Kirjoita runo, jossa kuvaat sitä:
- Miltä se näyttää?
- Miltä se tuoksuu?
- Miltä se maistuu?
- Miten se saa sinut tuntemaan?
💡 Esimerkki:🍓 ”Mansikka on punainen hymy, se tuoksuu kesältä ja makealta.
Suussa se sulaa kuin salaisuus.”- Kirjoita aistiruno omasta lempipaikasta, vuodenajasta tai elämyksestä.
-
- Voiko runo vaikuttaa, herättää ajatuksia, muuttaa mielipiteitä?
️Tehtäviä:
- Runomainen juliste: Kirjoita vaikuttava runon lause ja tee siitä iskulause tai juliste.
- Runo kiitoksena: Kirjoita runo, jolla voit kiittää tai rohkaista jotakuta (ystävää, opettajaa, eläintä, maailmaa…).
- Käänteinen runo: Kirjoita runo, jossa kuvaat epäreilua tilannetta → Käännä se lopussa toiveeksi tai paremmaksi versioksi.
- Runo + toiminta: Kirjoita runo, jossa pyydät lukijaa tekemään jotain hyvää (”Tänään: halaa kaveria, anna sana anteeksi, avaa ikkuna toivolle…”).
- Kirjoita ”sanomalla vaikuttava” – runo (ilmasto, ystävyys, tasa-arvo…)
-
- Tutustutaan erilaisiin runotyyppeihin: → Loru, haiku, akrostikon, vapaa mitta, rap-lyriikka
Tehtäviä:
- Sanarajoitettu runo: Kirjoita runo, jossa on tasan 5 sanaa.
- Akrostikon-nimi: Kirjoita akrostikon omasta nimestä tai sanasta (esim. R-A-U-H-A).
- Rytmiruno: Kirjoita runo, jossa jokainen rivi alkaa samalla tavalla tai toistaa saman rytmin.
- Tee oma RAP jostakin aiheesta. Voit tehdä sen myös englanniksi.
-
- Päätetään oma runoprojekti:
- runokokoelma, runopäiväkirja (joka viikon päivälle oma runo), runoesitys, videoruno, kokoelma RAP-lyriikkaa, Black out poetry -runo jne.
- Suunnitellaan:
- aiheet
- runojen määrä
- toteutustapa
- työnjako ja aikataulu
✅ Opettaja tukee ideointia, tarjoaa esimerkkejä ja ideoita.
-
Oppilaat työskentelevät oman runoprojektinsa parissa:
Työvaiheita:
- Ideointi ja aihesisältöjen keruu
- Runojen kirjoittaminen ja muokkaaminen
- Kielellinen hiominen: sanavalinnat, rytmi, kielikuvat
- Runojen visuaalinen tai esityksellinen toteutus
- Mahdollisuus käyttää apuna tekoälyrunogeneraattoria → esim. Yostajan Runorobotti
- Runojen viimeistely
- Runokokoelman, runopäiväkirjan tai esityksen kokoaminen
- Mahdollinen visuaalinen ilme, juliste, digiesitys
Opettajan rooli: ohjata kielen ilmaisun kehittämisessä, auttaa runojen viimeistelyssä, tukea luovuutta.
-
- Itsearviointi ja palautekierros:
- Mitä opin runojen kirjoittamisesta?
- Mikä oli projektissa parasta?
- Miten voisin kehittää omaa sanataidettani?
-
Runohetki / näyttely: runot luetaan, esitetään tai julkaistaan luokalle