
Näyttämön taikaa
Viimeksi muokattu: 30.7.2025-
Tavoite: Oppilaat tutustuvat näytelmän kerrontaan, suunnittelevat ja toteuttavat oman mininäytelmän valitsemastaan aiheesta.
Lopputulos: Valmis lyhyt näytelmä tai kohtaus, joka esitetään luokalle tai yleisölle.Muista: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa.
-
- Esimerkkikohtauksia näytelmäteksteistä
- Käsikirjoituspohja (LIITE)
- Näytelmän suunnittelupohja (roolit, lavastus, puvustus) (LIITE)
- Työsuunnitelmapohja (aihe, työnjako, aikataulu) (LIITE)
- Itsearviointi- ja palautelomakkeet(LIITE)
- Materiaalit lavastukseen ja puvustukseen
-
- Tutustutaan näytelmän piirteisiin: → Vuorosanat, näyttämöohjeet, toiminta tapahtuu lavalla
- Verrataan näytelmää, romaania ja elokuvaa: Miten sama tarina muuttuu eri muodossa?
- Tehtäviä:
- Romaani vai näytelmä? (suullinen) Opettaja sanoo tilanteen:
”Kaksi ystävää riitelee koulun pihalla.” Oppilaat pohtivat: Miltä tämä näyttäisi näytelmänä?Miltä se tuntuisi kirjassa? Miten se kuvataan elokuvassa? Eroja voidaan kirjata taululle.
- Vuorosanalotto: Oppilasparit keksivät kaksi vuorosanaa ja yhden näyttämöohjeen, esim: A: “Tämä ei voi olla totta!” B: “Mutta se on jo tapahtunut.” (Katsoo lattialle ja istuu hitaasti) Pari esittää minikohtauksen.
-
- Miten ääni, ilmeet, kehonkieli ja lavastus vaikuttavat tulkintaan?
Tehtäviä:
- Sano se eri tavoilla: Opettaja antaa yhden lauseen, esim. “Minulla on asiaa.” Oppilaat esittävät sen: iloisesti, vihaisesti, salaperäisesti, kiireessä. Samat sanat, eri tunnelma!
- Elävä patsas: Oppilas tulee eteen ja jää “patsaaksi” jonkin tunnetilan mukaan (esim. pelokas, onnellinen, vihainen). Muut arvaavat tunnetilan. Voi tehdä myös ryhmänä, jolloin kaikki esittävät samalla tavalla.
- Harjoitellaan omavalintaisia kohtauksia kolmella eri tavalla: vakavasti, komediana, pantomiimina. Esitetään.
- Harjoitellaan improvisaatiota satukaavan avulla: https://draamakoulussa.com/2015/04/02/satukaava/
-
- Miten näytelmällä voidaan vaikuttaa?
- Keskustellaan mahdollisista teemoista (esim. ystävyys, ympäristö, kiusaaminen)
Tehtäviä:
- Viesti yhdellä kohtauksella: Oppilaat keksivät lyhyen idean kohtauksesta, jossa on selkeä viesti. Esimerkiksi: ”Älä tuomitse ketään ulkonäön perusteella” Kuka on mukana? Missä ollaan? Mitä tapahtuu? Ei tarvitse kirjoittaa valmista näytelmää, idea riittää. Halukkaat voivat esittää.
- Jos näytelmä voisi puhua…: Ideoi omaan näytelmään selkeä viesti. Oppilas miettii: Jos näytelmäni voisi puhua katsojalle suoraan, mitä se sanoisi? Esim. “Muista aina pitää ystävistä huolta.” Sopii suullisesti tai lyhyenä kirjoituksena. Oppilaat voivat myös piirtää tai tehdä julisteen.
-
- Tutkitaan näytelmän rakennetta: alkutilanne), käännekohta, loppuratkaisu
Tehtäviä:
- Kohtauskortit: Oppilaat keksivät: Alkutapahtuma ( Esim. kaksi oppilasta löytää oudon kirjan koulun kirjastosta), käännekohta (kirja alkaa muuttaa todellisuutta), loppuratkaisu (he onnistuvat sulkemaan kirjan ja pelastamaan koulun). Näistä syntyy yksinkertainen näytelmän runko. Kirjoittakaa tai piirtäkää.
- Tarinalaatikko. Toteutus: Oppilas valitsee kolme sanaa (tai ryhmänä keksitään yhteiset sanat), esimerkiksi: hahmo: noita, paikka: juna-asema, esine: pizzalaatikko. Näiden pohjalta oppilas tai pari keksii pienen näytelmäidean, jossa on: alkutapahtuma, jokin yllättävä käänne, loppuratkaisu. Lopuksi jaetaan suullisesti tai lyhyesti esitetään. (Hauskuus ja luovuus sallittuja!)
-
- Millaisia rooleja näytelmässä tarvitaan? (näyttelijät, lavastus, puvustus, käsikirjoitus…)
- Keskustellaan työnjaosta ja yhteistyöstä.
Tehtäviä:
- Roolilista. Oppilas miettii ja kirjoittaa listan eri rooleista näytelmän tekemisessä: näyttelijä, käsikirjoittaja, ohjaaja, pukusuunnittelija jne. Valitsee mikä rooli olisi itseä eniten kiinnostava ja miksi.
- Roolit kohdalleen! (leikki) . Opettaja sanoo tilanteen, esim. ”Näytelmä koulun juhlista.” Oppilaat päättävät yhdessä nopeasti: Kuka ohjaa? Kuka kirjoittaa? Ketkä ovat näyttelijöitä? Tavoitteena ymmärtää, että kaikkia tarvitaan – roolit ja yhteistyö ovat tärkeitä.
- Roolien vaihtohaaste. Toteutus: Oppilaat jaetaan pieniin ryhmiin. Jokainen ryhmä saa valita tai keksiä pienen näytelmäkohtauksen (esim. 2–3 vuorosanaa tai lyhyt tilanne, kuten ”kadonnut reppu löytyy väärästä paikasta”). Sitten tehdään kaksi kierrosta: Kierros 1: Kaikki tekevät oman roolinsa normaalisti: näyttelijät näyttelevät, yksi voi lukea vuorosanat, yksi toimii ”ohjaajana”, yksi voi olla lavastaja (esim. ehdottaa lavasteita tai tekee taustaliikkeet). Kierros 2: Roolit vaihdetaan! Näyttelijästä tulee ohjaaja, lavastajasta näyttelijä jne.
Tavoitteena on ymmärtää, miltä eri roolit tuntuvat ja mitä ne vaativat. Purkukeskustelu: Mikä rooli oli yllättävän kiva tai vaikea? Mikä rooli on sinun vahvuutesi?
-
- Oppilaat suunnittelevat oman mininäytelmän
- aihe ja viesti
- käsikirjoituksen pääpiirteet
- roolitus
- lavastus, puvustus, mahdollinen musiikki
- työnjako ja aikataulu
✅ Opettaja tukee suunnittelua, auttaa ideoiden rajaamisessa ja rakenteen selkeyttämisessä.
-
Työvaiheita:
- Käsikirjoituksen kirjoittaminen
- Roolien harjoittelu ja repliikkien opettelu
- Lavastuksen, puvustuksen ja mahdollisten rekvisiittojen suunnittelu ja valmistus
- Harjoitukset: äänenkäyttö, kehonkieli, ilmeet, vuorovaikutus
- Näytelmän viimeistely
- Näytelmien harjoittelu ja viimeiset viilaukset
- Puvustus ja lavastus valmiiksi
- Tehtävä: Tehdään näytelmän esittelyjuliste tai mainosluonteinen esittely
Opettajan rooli: ohjata kokonaisuuden rakentamista ja harjoittelua, auttaa ryhmätyöskentelyssä.
-
- Itsearviointi ja palautekierros:
- Mitä opin näytelmän tekemisestä?
- Mikä oli esityksessä parasta?
- Mitä opin yhteistyöstä?
-
- Näytelmät esitetään luokalle, koululle tai pienelle yleisölle
- Itsearviointi ja palautekierros:
- Mitä opin näytelmän tekemisestä?
- Mikä oli esityksessä parasta?
- Mitä opin yhteistyöstä?