
Fantasiamaailmojen rakentajat
Viimeksi muokattu: 30.7.2025-
Tavoite: Oppilaat tutustuvat fantasiakirjallisuuden piirteisiin ja suunnittelevat sekä toteuttavat oman fantasiamaailman ja siihen sijoittuvan tarinan.
Lopputulos: Valmis oma fantasiatarina ja fantasiamaailman esittely.Muista: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa.
-
- Esimerkkitekstejä fantasiakirjallisuudesta
- Suunnittelupohja fantasiamaailmalle (LIITE)
- Tarinapohja sankarin seikkailulle, voit käyttää lopputuotoksen suunnittelupohjana (LIITE)
- Työsuunnitelmapohja (aiheet, työnjako, aikataulu) (LIITE)
- Itsearviointi- ja palautelomakkeet (LIITE)
-
- Mitä fantasiaan kuuluu?
→ Taikuus, kuvitteellinen maailma, sankarit, hirviöt, taikavoimat
- Esimerkkejä: Harry Potter, Narnia, Percy Jackson, kotimaiset fantasiakirjat
Tehtäviä:
- Bongaa fantasia!: Katsele yhdessä kuvia kirjoista tai elokuvista – rastita, mitä fantasiaelementtejä löydät (lohikäärme, taikasauva, lentävä olento…)
- Taikasanat-sade: Kirjoita paperille kaikki sanat, jotka tulevat mieleen sanasta ”fantasia”. Voit myös kuvittaa tuotoksen.
- Piirrä taikaesine: Kuvittele jokin esine, jossa on taikavoimia. Mitä se tekee?
- Mitä fantasiaan kuuluu?
-
- Millainen on hyvä fantasiamaailma?
Tehtäviä:
- Maailmakartta: Piirrä oma fantasiamaa. Nimeä paikat (esim. Tulivuorikylä, Taikajärvi).
- Oma olento: Keksi uusi olento (esim. siipikissa, jääkettu). Mitä se osaa?
- Säännöt ja lait: Kirjoita 3 sääntöä, jotka maailmassasi pitää olla. (Esim. ”Kaikki puhuvat eläimille”, ”Yksi taika päivässä”)
- Värit ja tyyli: Miltä maailma näyttää? Värikäs, sumuinen, kiiltävä, synkkä?
-
- Millaisia sankareita fantasiassa on?
Tehtäviä:
- Piirrä sankari + vihollinen: Millainen on pahis tai haaste, jonka sankari kohtaa? Voit myös kertoa heistä lyhyesti: nimi, ikä, erikoistaito, lemmikki, suurin pelko, tehtävä.
- Vertaa kahta erilaista fantasiasankaria
→ Mitä yhteistä, mitä eroa? Kirjoita.
-
- Voiko fantasia sijoittua kouluun, arkeen, tuttuun ympäristöön?
Tehtäviä:
- Kirjoita lyhyt tarina, jossa tavalliseen maailmaan ilmestyy jotain yliluonnollista (esim. oppikirja herää eloon, koulussa avautuu taikaportti)
- Koulu muuttuu: Kirjoita, mitä tapahtuu, jos koulun käytävään ilmestyy taikaportti.
- Elävä esine: Valitse esine (kirja, penaali, reppu) → mitä tapahtuu, jos se herää eloon? Kirjoita.
- Taikapäiväkirja: Kirjoita päivän tapahtumat niin kuin ne olisivat tapahtuneet taikamaailmassa.
-
- Millaisia olentoja fantasiassa esiintyy? → Lohikäärmeet, keijut, peikot, varjot, keksityt hybridit
Tehtäviä:
- Taikalaitteen käyttöohje: Keksi taikaesine ja kirjoita sen mukana tuleva ohje (esim. ”Älä käytä sateella!”). Voit piirtää esineen.
- Oma otuspassi: Nimi, laji, voimat, missä asuu, mitä pelkää.
- Loitsukeksijä: Keksi 3 omaa taikasanaa ja kirjoita, mitä ne tekevät.
- Taikalaite-piirros: Piirrä esine ja keksi sille nimi + taikavoima
-
Päätetään oma projektikokonaisuus:
- Fantasiamaailman esittely + tarina
- Mahdollinen kartta, kuvitus, taikalaite
Suunnitellaan:
- Maailma, sankari, juoni
- Työnjako ja aikataulu
✅ Opettaja tukee suunnittelussa ja fantasiamaailman rakenteen selkeyttämisessä.
-
Oppilaat työskentelevät oman fantasiaprojektinsa parissa:
Työvaiheita:
- Fantasiamaailman yksityiskohtien viimeistely (kartta, lait, hahmot)
- Fantasiatarinan kirjoittaminen
- Kuvituksen, kartan tai muun visuaalisen materiaalin tekeminen
- Tarinan rakenteen ja kielen hiominen
- Tarinan visuaalinen esitys (vihko, diginäyttely, juliste)
- Tekstin, kartan ja visuaalisten materiaalien viimeistely
- Fantasiamaailman esittelyjen koonti (seinälle, digialustalle, näyttelyyn)
Opettajan rooli: tukea rakenteen luomisessa, ohjata tekstin hiomisessa ja luovuuden tukemisessa.
-
- Itsearviointi ja palaute
- Mitä opin fantasiakirjallisuudesta?
- Mikä projektissa oli parasta?
- Miten voisin kehittää omaa tarinankerronta- tai kuvittamistaitoani?
-
Fantasiamaailman näyttely: esitykset luokalle, koululle tai vanhemmille