Fantasiamaailmojen rakentajat

Viimeksi muokattu: 30.7.2025
  • Tavoite: Oppilaat tutustuvat fantasiakirjallisuuden piirteisiin ja suunnittelevat sekä toteuttavat oman fantasiamaailman ja siihen sijoittuvan tarinan.
    Lopputulos: Valmis oma fantasiatarina ja fantasiamaailman esittely. 

    Muista: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa. 

    • Esimerkkitekstejä fantasiakirjallisuudesta 
    • Suunnittelupohja fantasiamaailmalle (LIITE) 
    • Tarinapohja sankarin seikkailulle, voit käyttää lopputuotoksen suunnittelupohjana (LIITE) 
    • Työsuunnitelmapohja (aiheet, työnjako, aikataulu) (LIITE) 
    • Itsearviointi- ja palautelomakkeet (LIITE) 

     

    • Mitä fantasiaan kuuluu?
      → Taikuus, kuvitteellinen maailma, sankarit, hirviöt, taikavoimat 
    • Esimerkkejä: Harry Potter, Narnia, Percy Jackson, kotimaiset fantasiakirjat 

    Tehtäviä:  

    • Bongaa fantasia!: Katsele yhdessä kuvia kirjoista tai elokuvista – rastita, mitä fantasiaelementtejä löydät (lohikäärme, taikasauva, lentävä olento…) 
    • Taikasanat-sade: Kirjoita paperille kaikki sanat, jotka tulevat mieleen sanasta ”fantasia”. Voit myös kuvittaa tuotoksen. 
    • Piirrä taikaesine: Kuvittele jokin esine, jossa on taikavoimia. Mitä se tekee? 

     

    • Millainen on hyvä fantasiamaailma? 

    Tehtäviä:  

    • Maailmakartta: Piirrä oma fantasiamaa. Nimeä paikat (esim. Tulivuorikylä, Taikajärvi). 
    • Oma olento: Keksi uusi olento (esim. siipikissa, jääkettu). Mitä se osaa? 
    • Säännöt ja lait: Kirjoita 3 sääntöä, jotka maailmassasi pitää olla. (Esim. ”Kaikki puhuvat eläimille”, ”Yksi taika päivässä”) 
    • Värit ja tyyli: Miltä maailma näyttää? Värikäs, sumuinen, kiiltävä, synkkä?
    • Millaisia sankareita fantasiassa on? 

    Tehtäviä:  

    • Piirrä sankari + vihollinen: Millainen on pahis tai haaste, jonka sankari kohtaa? Voit myös kertoa heistä lyhyesti: nimi, ikä, erikoistaito, lemmikki, suurin pelko, tehtävä. 
    • Vertaa kahta erilaista fantasiasankaria
      → Mitä yhteistä, mitä eroa? Kirjoita.
    • Voiko fantasia sijoittua kouluun, arkeen, tuttuun ympäristöön? 

    Tehtäviä:  

    • Kirjoita lyhyt tarina, jossa tavalliseen maailmaan ilmestyy jotain yliluonnollista (esim. oppikirja herää eloon, koulussa avautuu taikaportti) 
    • Koulu muuttuu: Kirjoita, mitä tapahtuu, jos koulun käytävään ilmestyy taikaportti. 
    • Elävä esine: Valitse esine (kirja, penaali, reppu) → mitä tapahtuu, jos se herää eloon? Kirjoita. 
    • Taikapäiväkirja: Kirjoita päivän tapahtumat niin kuin ne olisivat tapahtuneet taikamaailmassa. 
    • Millaisia olentoja fantasiassa esiintyy? → Lohikäärmeet, keijut, peikot, varjot, keksityt hybridit 

    Tehtäviä:  

    • Taikalaitteen käyttöohje: Keksi taikaesine ja kirjoita sen mukana tuleva ohje (esim. ”Älä käytä sateella!”). Voit piirtää esineen. 
    • Oma otuspassi: Nimi, laji, voimat, missä asuu, mitä pelkää. 
    • Loitsukeksijä: Keksi 3 omaa taikasanaa ja kirjoita, mitä ne tekevät. 
    • Taikalaite-piirros: Piirrä esine ja keksi sille nimi + taikavoima 
  • Päätetään oma projektikokonaisuus: 

    • Fantasiamaailman esittely + tarina 
    • Mahdollinen kartta, kuvitus, taikalaite 

    Suunnitellaan: 

    • Maailma, sankari, juoni 
    • Työnjako ja aikataulu 

    Opettaja tukee suunnittelussa ja fantasiamaailman rakenteen selkeyttämisessä. 

     

  • Oppilaat työskentelevät oman fantasiaprojektinsa parissa: 

    Työvaiheita: 

    • Fantasiamaailman yksityiskohtien viimeistely (kartta, lait, hahmot) 
    • Fantasiatarinan kirjoittaminen 
    • Kuvituksen, kartan tai muun visuaalisen materiaalin tekeminen 
    • Tarinan rakenteen ja kielen hiominen 
    • Tarinan visuaalinen esitys (vihko, diginäyttely, juliste) 
    • Tekstin, kartan ja visuaalisten materiaalien viimeistely 
    • Fantasiamaailman esittelyjen koonti (seinälle, digialustalle, näyttelyyn) 

    Opettajan rooli: tukea rakenteen luomisessa, ohjata tekstin hiomisessa ja luovuuden tukemisessa. 

    • Itsearviointi ja palaute 
    • Mitä opin fantasiakirjallisuudesta? 
    • Mikä projektissa oli parasta? 
    • Miten voisin kehittää omaa tarinankerronta- tai kuvittamistaitoani? 
  • Fantasiamaailman näyttely: esitykset luokalle, koululle tai vanhemmille