
Tiedon jäljillä – 15 oppitunnin työpaja
Viimeksi muokattu: 29.7.2025-
Tavoite: Oppilaat tutustuvat tietokirjojen maailmaan, oppivat arvioimaan tietoa sekä suunnittelevat ja toteuttavat oman minitietokirjan tai tietotekstin valitusta aiheesta.
Lopputulos: Valmis tietoteksti, minitietokirja tai muu tietopohjainen tuotos, joka esitellään luokalle tai julkaistaan.MUISTA: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa.
-
- Erityyppisiä tietokirjoja ja tietotekstejä (fyysisenä tai digitaalisena)
- Suunnittelupohja minitietokirjalle (otsikot, sisällys, visuaaliset elementit) (LIITE)
- Työsuunnitelmapohja (aihe, työnjako, aikataulu) (LIITE)
- Itsearviointi- ja palautelomakkeet (LIITE)
-
- Keskustellaan: Mitä tietokirja on? Mistä sen tunnistaa?
Tehtäviä:
- Tietokirja vai ei? (suullinen) Opettaja sanoo esimerkkejä eri kirjoista tai teksteistä:” Koiranhoito-opas”, ”Harry Potter”, ”Matematiikan oppikirja”, ”Runokirja”, ”Lintujen tunnistusopas” Oppilaat arvaavat: Onko kyseessä tietokirja? Voidaan jatkaa omilla keksityillä esimerkeillä.
- Mikä olisi hassu tietokirja? Oppilaat keksivät parinsa kanssa hauskan tai oudon aiheen, josta voisi tehdä tietokirjan, esim: Miten tunnistaa avaruusolennon? Käsikirja hiekanjyville? Oppilaat voivat kertoa otsikon ja yhden hassun faktan siitä kirjasta.
- Etsikää opettajan antamasta tietokirjasta kolme uutta asiaa, jotka opitte, yksi asia, joka on vähän hassu ja outo, yksi asia, joka jäi erityisesti mieleen. Kertokaa muille ryhmille.
- Tehkää tietokirjasta pieni mainos: Mikä kirjassa on kiinnostavaa? Kenelle suosittelisit? Piirtäkää ja kirjoittakaa houkutteleva mainoslause.
-
- Pohditaan: Voiko tietoon luottaa? Miten eri lähteet voivat kertoa asiasta eri tavalla?
Tehtäviä:
- Etsikää kaksi lähdettä samasta aiheesta ja verratkaa → mitä samaa, mitä eroa, mitä jää epäselväksi?
- Etsikää tietokirjasta 3-4 faktaa ja pohtikaa, mistä kirjoittaja voi tietää nämä asiat?
- Opettaja lukee oppilaille väittämiä, joista osa on tietokirjasta ja osa keksittyjä. Oppilaat arvaavat, mitkä väittämät ovat totta. Oppilaat voivat jatkaa omassa ryhmässään leikkiä.
- Miten tämä tieto on saatu? Oppilaat saavat väitteen (esim. ”Maailmassa on seitsemän mannerta”) ja miettivät: Mistä tämän voisi tietää? Kuka on voinut tutkia tämän? Voiko siihen luottaa? Toimii yksinkertaisena keskusteluna tai kirjoitustehtävänä.
-
- Miten kirjoittaja tekee asiasta mielenkiintoisen?
- Miten otsikot, kuvat, esimerkit tukevat tekstiä?
Tehtäviä:
- Tylsä vs. Kiinnostava: Opettaja sanoo tylsän lauseen: ”Kalat elävät vedessä.”Oppilaat miettivät, miten sen voisi kirjoittaa kiinnostavammin, esim. ”Maailman nopeimmat uimarit asuvat vedessä – ja niillä on suomut!”
- Valitse lyhyt tietoartikkeli ja muunna se selkokieliseksi, sarjakuvaksi tai videoksi.
- Tee tietoarvoituksia: Oppilaat keksivät toisiinsa liittyviä tietoarvoituksia, esim:
”Olen iso, harmaa ja painan 6000 kiloa. En asu Suomessa. Mikä olen?” Toiset arvaavat, ja voidaan pohtia: voisiko tästä alkaa tietoteksti?
-
- Mitkä tekstit, kuvat, tarinat auttavat ymmärtämään vaikeaa asiaa?
- Katsotaan esimerkkejä hyvästä tietotekstistä
Tehtäviä:
- Tieto tarinaksi: Oppilaat saavat faktan (tai keksivät itse): esim. ”Mehiläinen osaa tanssia viestiksi” Oppilaat keksivät lyhyen tarinan, jossa tämä tieto esiintyy esim. mehiläisen näkökulmasta. Saa olla hauska tai kuvitteellinen!
- Tee lista asioista, jotka sinua kiinnostavat ja joista voisit tehdä oman tietokirjan.
- Top 3 kiinnostuksen kohteet: Oppilas listaa kolme aihetta, joista tykkää tai haluaisi tietää lisää. Vieruskaveri kertoo, mikä aihe olisi hänen mielestään kiinnostavin tietokirjan aihe
-
- Keskustellaan: Millainen on hyvä minitietokirja?
- Mitä osioita siihen voi tulla? (esim. kansi, sisällysluettelo, luvut, sanasto, kuvat, tietolaatikot)
Tehtäviä:
- Tietokirjan osat arvoituksena: Opettaja kuvailee eri osia tietokirjasta arvoituksena:”Olen ensimmäinen asia, jonka näet. Minulla on nimi, ja usein myös kuva.” (→ Kansi) ”Minussa on lista kaikista luvuista ja sivuista.” (→ Sisällysluettelo) Oppilaat arvaavat, mistä osasta on kyse.
- Kirjani nimi olisi…: Oppilaat keksivät omalle tietokirjalle otsikon/nimen ja yhdelle luvulle otsikon. Halutessaan voivat keksiä myös lyhyen kuvauksen tai yhden faktan.
-
- Oppilaat valitsevat aiheen (teema vapaa, esim. oma harrastus, eläin, paikka, ilmiö tai MOKin teemaan liittyvä aihe)
- Oppilaat suunnittelevat:
- Tietokirjan nimi
- Pääotsikot ja sisältö
- Kuvitus tai muut visuaaliset elementit
- Työnjako (parityö/ryhmätyö/yksin)
- Aikataulu
✅ Tässä vaiheessa opettaja voi ohjata aiheiden rajaamista ja auttaa tietolähteiden valinnassa.
-
Oppilaat työskentelevät oman tietotekstinsä parissa:
Työvaiheita:
- Tiedonkeruu ja lähteiden tarkistus
- Tietotekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen
- Kuvien ja infolaatikoiden suunnittelu
- Otsikointi ja sisällysluettelon teko
- Sivujen ulkoasun suunnittelu
- Halutessaan: tietokirjan digitaalinen toteutus (esim. PowerPoint, Canva)
- Tietotekstien ja ulkoasun viimeistely
- Yhdenmukaisuus, selkeys, huolellisuus
- Minitietokirjat kootaan luokan näyttelyyn, digialustalle tai jaetaan muille oppilaille
Opettajan rooli: ohjata lähteiden käyttöä, kielenhuoltoa ja projektinhallintaa.
-
- Itsearviointi ja palautekierros:
- Mitä opin tiedonhankinnasta ja tietotekstin tekemisestä?
- Mikä oli projektissa parasta?
- Mitä haluaisin oppia lisää?
- Yhteinen keskustelu tiedon merkityksestä
-
- Tietokirjanäyttely: luokassa, käytävällä tai verkossa
- Oppilaat esittelevät oman työnsä lyhyesti