Tiedon jäljillä – 15 oppitunnin työpaja

Viimeksi muokattu: 29.7.2025
  • Tavoite: Oppilaat tutustuvat tietokirjojen maailmaan, oppivat arvioimaan tietoa sekä suunnittelevat ja toteuttavat oman minitietokirjan tai tietotekstin valitusta aiheesta.
    Lopputulos: Valmis tietoteksti, minitietokirja tai muu tietopohjainen tuotos, joka esitellään luokalle tai julkaistaan. 

    MUISTA: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa. 

    • Erityyppisiä tietokirjoja ja tietotekstejä (fyysisenä tai digitaalisena) 
    • Suunnittelupohja minitietokirjalle (otsikot, sisällys, visuaaliset elementit) (LIITE) 
    • Työsuunnitelmapohja (aihe, työnjako, aikataulu) (LIITE) 
    • Itsearviointi- ja palautelomakkeet (LIITE) 

     

    • Keskustellaan: Mitä tietokirja on? Mistä sen tunnistaa? 

    Tehtäviä:  

    • Tietokirja vai ei? (suullinen) Opettaja sanoo esimerkkejä eri kirjoista tai teksteistä:” Koiranhoito-opas”, ”Harry Potter”, ”Matematiikan oppikirja”, ”Runokirja”, ”Lintujen tunnistusopas” Oppilaat arvaavat: Onko kyseessä tietokirja? Voidaan jatkaa omilla keksityillä esimerkeillä. 
    • Mikä olisi hassu tietokirja? Oppilaat keksivät parinsa kanssa hauskan tai oudon aiheen, josta voisi tehdä tietokirjan, esim: Miten tunnistaa avaruusolennon? Käsikirja hiekanjyville? Oppilaat voivat kertoa otsikon ja yhden hassun faktan siitä kirjasta. 
    • Etsikää opettajan antamasta tietokirjasta kolme uutta asiaa, jotka opitte, yksi asia, joka on vähän hassu ja outo, yksi asia, joka jäi erityisesti mieleen. Kertokaa muille ryhmille. 
    • Tehkää tietokirjasta pieni mainos: Mikä kirjassa on kiinnostavaa? Kenelle suosittelisit? Piirtäkää ja kirjoittakaa houkutteleva mainoslause.  
    • Pohditaan: Voiko tietoon luottaa? Miten eri lähteet voivat kertoa asiasta eri tavalla? 

    Tehtäviä:  

    • Etsikää kaksi lähdettä samasta aiheesta ja verratkaa → mitä samaa, mitä eroa, mitä jää epäselväksi? 
    • Etsikää tietokirjasta 3-4 faktaa ja pohtikaa, mistä kirjoittaja voi tietää nämä asiat? 
    • Opettaja lukee oppilaille väittämiä, joista osa on tietokirjasta ja osa keksittyjä. Oppilaat arvaavat, mitkä väittämät ovat totta. Oppilaat voivat jatkaa omassa ryhmässään leikkiä.  
    • Miten tämä tieto on saatu? Oppilaat saavat väitteen (esim. ”Maailmassa on seitsemän mannerta”) ja miettivät: Mistä tämän voisi tietää? Kuka on voinut tutkia tämän? Voiko siihen luottaa?  Toimii yksinkertaisena keskusteluna tai kirjoitustehtävänä. 
    • Miten kirjoittaja tekee asiasta mielenkiintoisen? 
    • Miten otsikot, kuvat, esimerkit tukevat tekstiä? 

    Tehtäviä:  

    • Tylsä vs. Kiinnostava: Opettaja sanoo tylsän lauseen: ”Kalat elävät vedessä.”Oppilaat miettivät, miten sen voisi kirjoittaa kiinnostavammin, esim.  ”Maailman nopeimmat uimarit asuvat vedessä – ja niillä on suomut!” 
    • Valitse lyhyt tietoartikkeli ja muunna se selkokieliseksi, sarjakuvaksi tai videoksi. 
    • Tee tietoarvoituksia: Oppilaat keksivät toisiinsa liittyviä tietoarvoituksia, esim:
      ”Olen iso, harmaa ja painan 6000 kiloa. En asu Suomessa. Mikä olen?” Toiset arvaavat, ja voidaan pohtia: voisiko tästä alkaa tietoteksti? 
    •  
    • Mitkä tekstit, kuvat, tarinat auttavat ymmärtämään vaikeaa asiaa? 
    • Katsotaan esimerkkejä hyvästä tietotekstistä 

    Tehtäviä: 

    •  Tieto tarinaksi: Oppilaat saavat faktan (tai keksivät itse): esim. ”Mehiläinen osaa tanssia viestiksi” Oppilaat keksivät lyhyen tarinan, jossa tämä tieto esiintyy esim. mehiläisen näkökulmasta. Saa olla hauska tai kuvitteellinen! 
    • Tee lista asioista, jotka sinua kiinnostavat ja joista voisit tehdä oman tietokirjan. 
    • Top 3 kiinnostuksen kohteet: Oppilas listaa kolme aihetta, joista tykkää tai haluaisi tietää lisää. Vieruskaveri kertoo, mikä aihe olisi hänen mielestään kiinnostavin tietokirjan aihe 

     

    • Keskustellaan: Millainen on hyvä minitietokirja? 
    • Mitä osioita siihen voi tulla? (esim. kansi, sisällysluettelo, luvut, sanasto, kuvat, tietolaatikot) 

    Tehtäviä:  

    • Tietokirjan osat arvoituksena: Opettaja kuvailee eri osia tietokirjasta arvoituksena:”Olen ensimmäinen asia, jonka näet. Minulla on nimi, ja usein myös kuva.” (→ Kansi) ”Minussa on lista kaikista luvuista ja sivuista.” (→ Sisällysluettelo) Oppilaat arvaavat, mistä osasta on kyse. 
    • Kirjani nimi olisi…: Oppilaat keksivät omalle tietokirjalle otsikon/nimen ja yhdelle luvulle otsikon. Halutessaan voivat keksiä myös lyhyen kuvauksen tai yhden faktan. 
    • Oppilaat valitsevat aiheen (teema vapaa, esim. oma harrastus, eläin, paikka, ilmiö tai MOKin teemaan liittyvä aihe) 
    • Oppilaat suunnittelevat: 
    • Tietokirjan nimi 
    • Pääotsikot ja sisältö 
    • Kuvitus tai muut visuaaliset elementit 
    • Työnjako (parityö/ryhmätyö/yksin) 
    • Aikataulu 

    Tässä vaiheessa opettaja voi ohjata aiheiden rajaamista ja auttaa tietolähteiden valinnassa. 

  • Oppilaat työskentelevät oman tietotekstinsä parissa: 

    Työvaiheita: 

    • Tiedonkeruu ja lähteiden tarkistus 
    • Tietotekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen 
    • Kuvien ja infolaatikoiden suunnittelu 
    • Otsikointi ja sisällysluettelon teko 
    • Sivujen ulkoasun suunnittelu 
    • Halutessaan: tietokirjan digitaalinen toteutus (esim. PowerPoint, Canva) 
    • Tietotekstien ja ulkoasun viimeistely 
    • Yhdenmukaisuus, selkeys, huolellisuus 
    • Minitietokirjat kootaan luokan näyttelyyn, digialustalle tai jaetaan muille oppilaille 

     

    Opettajan rooli: ohjata lähteiden käyttöä, kielenhuoltoa ja projektinhallintaa. 

     

    • Itsearviointi ja palautekierros: 
    • Mitä opin tiedonhankinnasta ja tietotekstin tekemisestä? 
    • Mikä oli projektissa parasta? 
    • Mitä haluaisin oppia lisää? 
    • Yhteinen keskustelu tiedon merkityksestä 

     

    • Tietokirjanäyttely: luokassa, käytävällä tai verkossa 
    • Oppilaat esittelevät oman työnsä lyhyesti