
Lukusafari
Viimeksi muokattu: 30.7.2025-
Tavoite: Oppilaat lukevat valittua lastenromaania, tutkivat sen rakennetta, aiheita ja henkilöhahmoja sekä tuottavat siitä oman luovan työn.
Lähtökohta: Romaanin lukeminen on aloitettu ennen projektin alkua (esim. luettu 1–3 lukua). Jokaisella tunnilla voidaan osa ajasta käyttää kirjan lukemiseen. Voidaan myös sopia, että kirjaa luetaan kotona.
Lopputulos: Oma luova tuotos (esim. vaihtoehtoinen loppu, sarjakuva, esitys, kirje tai visuaalinen työ)
Muista: Päivän aloitus MOK-kirjailijan kirjan lukemisella ja lukutuokioita voi olla pitkin päivää silloin tällöin opettajan parhaaksi katsominaan hetkinä työskentelyn lomassa. Lähtökohta: Romaanin lukeminen on aloitettu ennen projektin alkua (esim. luettu 1–3 lukua). Jokaisella tunnilla voidaan osa ajasta käyttää kirjan lukemiseen. Voidaan myös sopia, että kirjaa luetaan kotona.
-
- Ennalta valittu lastenromaani (lukeminen aloitettu ennen projektia)
- Muutospolku-pohja (LIITE)
- Tunnelmakäyrä-pohja (LIITE)
- Työsuunnitelmapohja (LIITE)
- Itsearviointi- ja palautelomakkeet (LIITE)
-
- Kootaan yhdessä:
→ Mitä on tähän mennessä tapahtunut?
→ Ketkä ovat päähenkilöt?
Tehtäviä:
- Hahmokortit: Piirrä tai kirjoita yhdelle kortille tai paperille yksi kirjan hahmo + mitä muistat hänestä.
- Tapahtumataulu: Kirjoita/piirrä/kerro kolme tärkeintä tapahtumaa, jotka muistat.
- Kuka sanoi näin?: Opettaja lukee lauseita kirjasta – tunnistetaanko, kuka hahmo voisi sanoa näin
Lukeminen jatkuu: luetaan seuraava luku yhdessä tai kotilukuna
- Kootaan yhdessä:
-
- Keskustellaan: Miten päähenkilö vaikuttaa tarinan alussa? Mikä hänen tilanteensa on nyt
Tehtäviä:
- Askelpolku: Oppilas pohtii, miten päähenkilö muuttuu tarinan aikana. Usein tarinan alussa päähenkilö on esimerkiksi jollain tavalla epävarma, peloissaan tai tietämätön, ja matkan aikana hän kasvaa, oppii tai rohkaistuu. Oppilas piirtää tai kirjoittaa paperille polun (esim. askelmerkeillä, nuolilla tai laatikoilla). Polku alkaa tekstillä: ”Alussa päähenkilö oli…”Polku päättyy tekstillä: ”Nyt hän on…”Polun väliin oppilas kirjoittaa tai kuvittaa tärkeitä tapahtumia tai käännekohtia, jotka vaikuttivat päähenkilöön. Oppilas voi käyttää kuvia, sanoja tai lauseita jokaiseen askeleeseen. Voit käyttää tähän myös liitteenä olevaa muutospolkupohjaa (LIITE).
- Ajatuskupla: Mitä päähenkilö ajatteli kirjan alussa? Mitä hän ajattelee nyt? Piirrä molemmat asiat ajatuskuplaan. Väritä ja koristele halutessasi.
- T-paidan suunnittelu: Suunnittele päähenkilölle T-paita, jossa on jokin hänen luonteeseensa sopiva kuva tai teksti.
- Päähenkilön reppu: Piirrä tai kuvittele päähenkilölle reppu. Mieti: Mitä hän pakkaa mukaansa? Kirjoita tai piirrä 5 asiaa, joita reppuun laitetaan – jokainen asia symboloi jotain tärkeää päähenkilölle.
-
- Tarkastellaan tarinan tapahtumia tähän asti
Tehtäviä:
- Tunnelmakuvakkeet: Piirrä tunne jokaisesta luvusta (esim. Emojein 😊 😮 😢 tai muunlaisin kuvin ).
- Väritarinaa: Tee jokaisesta luvusta tunnelmakuva, väriteos, jossa käytät tunnelmaan sopivia värejä (esim. Sinisen ja mustan sävyt = surullinen, punaisen sävyt = jännittävä vihreän sävyt = seesteinen, oranssin ja keltaisen sävyt= iloinen, vaaleanpunaisen sävyt: hempeä). Kuvat voivat olla abstrakteja värimaailmoja tai konkreettisia piirroksia.
- Tunnelmakuva: Valitse yksi kohta ja piirrä, millainen tunnelma siinä oli (esim. valoisa, synkkä, sekava).
- Käytä liitteenä olevaa tunnelmakäyrälomaketta ja kuvaa haluamallasi tavalla kirjan eri kohtien tunnelmaa (LIITE)
-
Tehtäviä:
- Kirje, postikortti tai emoji: Valitse, kirjoitatko päähenkilölle lyhyen kirjeen, hauskan postikortin tai viestin pelkillä emojeilla.
- Kolme kysymystä: Kirjoita päähenkilölle kolme kysymystä. Mitä haluaisit tietää hänestä?
- Neuvonantoja: Kirjoita yksi neuvo tai rohkaiseva lause, jonka antaisit hänelle.
- Kirjoita kirje romaanin päähenkilölle – mitä haluaisit sanoa, kysyä tai neuvoa tässä vaiheessa tarinaa?
-
- Miten kirjan kohtaukset voisivat toimia toisessa muodossa?
Tehtäviä:
- Kohtaus-näytelmä: Valitse kohtaus ja dramatisoi se (voi olla pantomiimia, repliikit tai selostus). Esittäkää muille. Muuta arvaavat, mikä kohtaus on kyseessä.
- Sarjakuvaruudut: Tee yhdestä kohtauksesta 3–4 ruudun sarjakuva.
- Valokuvatehtävä (kuvitellen): Kuvittele, että otat valokuvan yhdestä kirjan hetkestä – mitä valokuvassa näkyy? Keitä siinä on? Missä? Mitä he tekevät? Mitä heillä on yllään? Millainen sää on? Jne. Kirjoita kuvausteksti.
-
Valitaan oma projektityö, esimerkiksi:
- Vaihtoehtoinen loppu
- Jatko-osa
- Visuaalinen työ (kollaasi, tunnelmakartta)
- Kirje
- Esitys (laulu, tanssi, näytelmä jne.)
- Tehdään arvostelu englanniksi
Laaditaan työnjako ja aikataulu
✅ Opettaja tukee suunnittelua ja ohjaa projektisuunnitelman tekemisessä.
-
Rakenne:
- Jokaisella tunnilla voidaan edelleen osa ajasta käytetään romaanin lukemiseen (yhdessä tai itsenäisesti)
Työvaiheita:
- Lukuhetket ja keskustelu luetusta
- Oman työn kirjoittaminen, kuvittaminen tai esityksen harjoittelu
- Sisällön ja rakenteen tarkistus
- Oman työn viimeistely ja valmistelu esitystä/näyttelyä varten
- Opettaja ohjaa ja tukee luomisprosessissa ja tekstin tuottamisessa.
-
Oman työn viimeistely ja valmistelu esitystä/näyttelyä varten
Itsearviointi ja palautekierros:
- Mitä opin romaanin lukemisesta ja tulkinnasta?
- Mikä työssä oli antoisaa?
- Miten voisin kehittää omaa lukutaitoani?
-
Kirjallisuusnäyttely / esitykset: Oppilaat esittelevät oman työnsä