
Lukutaitotyö Mäntsälän perusopetuksessa
Viimeksi muokattu: 20.8.2025Kaikki Mäntsälän perusopetuksen koulut ovat mukana OPH:n Lukeva koulu- ohjelmassa. , joka perustuu Kansalliseen lukutaitostrategiaan. Lukeva koulu -ohjelma tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea koulujen lukutaitotyön kehittämiseen. Sen tavoitteina on vahvistaa lukevaa kulttuuria koulun arjessa, kehittää lukutaidon tukea eri tiedonalojen yhteistyönä, luoda pysyviä lukemista tukevia rakenteita koulun toimintakulttuuriin sekä innostaa ja kannustaa kouluja lukutaidon parantamiseen systemaattisesti yhdessä koko kouluyhteisön kanssa. Se ei velvoita tietynlaiseen toimintaan, vaan tarjoaa joustavan kehyksen, jonka puitteissa koulut voivat rakentaa omannäköistään lukemista tukevaa toimintakulttuuria.
Mäntsälän kouluissa rakennettaan Lukevan koulun mallin mukaisesti lukevan, kielitietoisen yhteisön kulttuuria, jossa jokainen on lukija ja lukemisen mahdollistaja ja kaikki opettajat ovat lukutaidon ja oppiaineiden kielten opettajia. Tavoitteena on tukea oppilaan kasvua aktiiviseksi, kriittiseksi ja innostuneeksi lukijaksi sekä kehittää ymmärrystä erilaisista teksteistä ja viestinnän muodoista. Lukutaitotyö on osa yksiköiden toimintakulttuuria ja se tehdään näkyväksi arjessa monin eri tavoin.
Koulun lukemista tukevia rakenteita on tärkeä myös arvioida säännöllisesti, jotta tunnistetaan sekä lukutaitotyön kehittämiskohteet että työllä jo saavutettu muutos. Tähän apua antaa esimerkiksi peruskoulun lukutaitotyön kartoitus- ja kehittämistyökalu. Kartoituksen perusteella koulun johto voi arvioida koulun kehittämisen tarpeita ja jo toimivia käytänteitä. Työkalussa on myös mahdollista vertailla eri aikoina toteutettujen kyselyjen tuloksia keskenään. Työkalussa tarkastelun kohteena on lasten monilukutaidon kehittymistä ja lukemista tukeva toimintakulttuuri, johon kuuluu esimerkiksi suunnitelmallinen yhteistyö kotien ja kirjastojen kanssa sekä eri oppiaineiden opettajien kesken. Perusopetuksen työkalun avulla voidaan kartoittaa ja kehittää esimerkiksi opettajien käyttämien menetelmien monipuolisuutta sekä heikosti lukevien ja monikielisten lasten lukutaidon tukemisen keinoja.
Yhteistyö kirjaston kanssa on kirjattu Mäntsälän perusopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelmaan. Suunnitelma sisältää myös paljon muuta toimintaa, joka tukee oppilaiden monilukutaidon kehittymistä.
Lisäksi tämä esillä oleva Mäntsälän oma perusopetuksen lukutaitosivusto toimii materiaalipankkina, vinkkisivustona ja tukena koulujen lukutaitotyölle.
Lukutaitotyö kirjataan Mäntsälässä perusopetuksen koulujen lukuvuosisuunnitelmiin.