Esimerkkejä Mäntsälän koulujen lukutaitotyöstä

Viimeksi muokattu: 17.6.2025
Kirjahylly

Mäntsälässä jokainen koulu on omanlaisensa – pieni tai suuri, ala- tai yläkoulu, erilaisessa ympäristössä ja yhteisössä toimiva. Siksi myös lukutaitotyö saa kouluissa erilaisia muotoja. Kaikki perusopetuksen koulut kirjaavat lukuvuosisuunnitelmaansa omat tavoitteensa, toimenpiteensä, arviointinsa ja vastuunsa lukutaidon edistämiseksi. Työ pohjautuu Kansallisen lukutaitostrategian ja Lukeva koulu -ohjelman tavoitteisiin, mutta kunnassa ei ole haluttu määritellä liian tarkkaan, mitä lukutaitotyön tulisi sisältää – tilaa on jätetty koulujen omille painotuksille ja vahvuuksille.

Sen sijaan koulujen ja kirjaston yhteistyö on sovittu yhteisesti, ja sen tavoitteet on kirjattu kulttuurikasvatussuunnitelmaan. Suunnitelma sisältää myös muita monilukutaitoa tukevia toimintoja, joita toteutetaan yhdessä eri kulttuuritoimijoiden kanssa.

  • Hyökännummen koululla kirjastoauto on säännöllisessä käytössä. Lukutaitotyössä monet opettajat käyttävät Mäntsälän omaa Herra Hirven lukudiplomia. Vanhempainyhdistys on järjestänyt lukukampanjoita ja -haasteita, esimerkiksi   Maailman ympäri lukemalla – kampanjan, joka onnistui hyvin.  Lukuläksyä oppilaille annetaan joka päivä eri oppiaineista tai luettavista kirjoista. Hyökännummella on ollut käytössä myös Lukulumo-sovellus kokeiluversiona.

    Kiraja ja kuulokkeet
    Kirjasto
    OLYMPUS DIGITAL CAMERA
  • Luokilla 1-2  useamman kuukauden aikana kerran viikossa opettaja tarkastaa, kuinka monta kirjaa oppilaat lukeneet, 10 luetusta kirjasta saa palkinnon.  3. luokalla on kerran viikossa lukutunti. Jokaisesta luetusta kirjasta kerätään luokan seinälle lukutoukkaan osia. 4. luokalla on kirjallisuustunti kerran viikossa, oman kirjan hetki (15 minuuttia tiistaina ja perjantaina), sekä oppilaiden tekemiä kirjaesittelyitä ja suosituksia. Kuvataidetunnilla opettaja lukee ääneen kirjoja, esim. Harry Potter-kirjasarjan kirjaa . Myös 5. ja 6. luokilla on kirjallisuustunti kerran viikossa.

    Nainen ja mies seisovat vierekkäin.
    Ammattilaisjääkiekkoilija Petteri Riihinen on käynyt Ohkolan koululla puhumassa lukutaidon puolesta.
    Kahvi/teekuppi ja kirja
  • Hirvihaaran koulun käsityö- ja kuvaamataidon tunneilla  kuunnellaan äänikirjoja ja oppilaille luetaan ääneen paljon muutenkin. Hirvihaarassa tehdään oppilaiden kanssa tietotekstejä tietokoneella ja rakennetaan lukumajoja ja -nurkkauksia lukuhetkiin. Luokissa on lukupassit käytössä läpi lukuvuoden ja koulussa on käytössä omat lukudiplomit. Ruokalassa on kirjavinkkauskirjahylly, jossa on luettujen kirjojen kannet ja lyhyet esittelyt luetuista kirjoista. 5.-6. luokat käyttävät aktiivisesti lukupäiväkirjoja.

    Lukuvuonna 2024/25 monialaisten oppimiskokonaisuuksien teemana oli lukutaito ja sen pohjalta syntyi valmis monilukutaito-MOK -malli muillekin kouluille käytettäväksi.

    2024/25 vietettiin myös digitaitoviikkoa, ja saatiin uusi MLL:n lukuvaari koululle. Lukutähti-sovellusta testattiin keväällä ja kirjailijavieraskin kävi ilostuttamassa hirvihaaralaisia.

    Lapsi lukee pimeässä taskulamppu kädessä
    Tyttö lukee
  • Oppilas lukee pöydän ääressä.
    Mies kuuntelee äänikirjaa

    Hepolassa luokilla on kerran viikossa lukutunti, johon sisältyy kirjastoautokäynti joka toinen viikko. Oppilaat ovat myös joillakin tunneilla vinkanneet kirjoja toisilleen ja niistä on voinut tehdä kysymyksiä.

    Joidenkin luokkien seinillä kasvatetaan lukutoukkaa. Lukutoukkaan hyväksytään myös äänikirjat.  Joillakin opettajilla on myös käytössä lukuvihko: oppilaille annetaan päivittäin lukuläksy (vähintään 10 minuuttia) ja huoltajat kuittaavat suorituksen,  vihko palautetaan opettajalle perjantaisin. Lukuläksy voi olla mitä vain lukemista tai kuuntelemista.

    Kirjavinkkausta harrastetaan myös koko koululle: omalle lempikirjalle voidaan tehdä esimerkiksi uusi kansi ja arvio sisäpuolelle. Tämä esitellään koko koululle.  Jotkut opettajat lukevat  säännöllisesti luokkakirjaa tai opettaja voi  lukea eri teemaisia kuvakirjoja; viiden kirjan jälkeen luokka äänestää suosikin. Samalla keskustellaan kirjan teemasta ja kuvituksesta.

    Valtakunnallisella lukuviikolla koko koulussa on  lukuvälitunti päivittäin.
    Kirjastovastaava järjestää kirjanäyttelyitä koulun käytävällä eri teemoittain, esimerkiksi satukirjanäyttely, tietokirjanäyttely, kauhukirjanäyttely, kalevalanpäivään ja ystävänpäivään liittyvä näyttely.

    Oppilaat ovat mukana järjestämässä ja luokittelemassa koulukirjaston kirjoja. Hepolassa on myös MLL:n lukumummi. Vanhempainyhdistys järjesti 2024/25 Halloween-diskossa kauhutarinatuokioita.

  • Aikuinen ja lapset lattialla lukemassa kirjoja.

    Kirkonkylän koululla on luokkien omia kirjaprojekteja eri tyyleillä, esim. kolmasluokkalaiset lukevat 2 kirjaa/syksy ja 2 kirjaa/kevät kirjaston koko luokkien valikoimista.  Kirkonkylällä on myös menestyksekäs  1. luokkien iltasatukirjahylly, josta oppilas voi lainata kirjan iltalukemiseksi. Kirjaa on tarkoitus lukea yhdessä huoltajien kanssa.

    Koulu tekee myös sidosryhmäyhteistyötä: luokat käyvät vuorotellen lukemassa senioreille palvelutaloissa yhdessä SPR:n vapaaehtoisen kanssa. Koulussa on myös useampi MLL:n lukumummi.

    Vuonna 2024/25 vanhempainyhdistys järjesti koko koulun lukukuukauden huhtikuussa. Aloitushetki oli kaikille maanantaina huhtiluun alussa salissa. Tämän jälkeen oli maanantaisin lukuhetki luokissa yhtä aikaa n. 20 minuuttia, niin että myös henkilökunta luki.

  • Riihenmäen yläkoulun puolella on käytössä lukutunnit 7-9-luokilla jokaisessa jaksossa.
    Joissakin luokissa on lukunurkkaus, jossa on kirjoja ja sarjakuvia ja lukuvälitunnit ovat käytössä koulukirjastossa.

    Koko koulu lukee -lukutunnit järjestetään noin 2 x vuodessa. Tällöin kaikilla koulun oppilailla on lukutunti tiettynä ajankohtana riippumatta oppiaineesta ja aineenopettajasta. Myös aikuiset lukevat tällä tunnilla omaa kirjaa.

    7.-luokan oppilaat järjestävät toisilleen kirjavinkkauksia. Opettajainhuoneessa on kirjanvaihtopiste.

    Koira lukee
    Kennelliiton lukukoira
    Towe on toinen Mäntsälän koulujen omista lukukoirista.
  • 1.-2. -luokkalaisilla on lukukuittauslistat jokaisessa oppiaineessa.  Lisäksi käytössä ovat lokerokirjat, kirjadiplomit ja lukutunnit, jolloin myös opettaja lukee kirjaa. Luokissa on myös lukuesityksiä ja parilukua.  Kirjoista pidetään myös esitelmiä ja välillä vietetään
    lukujuhlia. Kavereille vinkataan kirjoja ja kirjoitusharjoituksia tehdään wordillä.

    l3.-4.- luokille on edellisten lisäksi kirja-arvosteluja ja lukupiirejä, esitetään ja keksitään omia tarinoita. Kirjaston luokkapaketteja hyödynnetään: tällöin koko luokka lukee saman kirjan ja luettu käsitellään yhdessä. Esitelmiä tehdään Power Pointilla ja kaikki oppikirjojen kappaleet kuunnellaan ja luetaan ääneen.

    Luokat ovat osallistuneet Tähtipöllö-lukukilpailuun. Koulun kirjastossa on lukuvartti joka perjantain pitkällä välitunnilla (kaikki ovat tervetulleita). Oppilaat käyvät säännöllisesti  lukemassa Kennelliiton lukukoirille Nitalle ja Towelle.

    5.-6. -luokkalaiset käyvät myös lukemassa lukukoirille, osallistuvat perjantain pitkällä välitunnilla koulukirjastossa järjestettävään lukuvarttiin ja osallistuvat kirjallisuuspiireihin. 5.-6. -luokkalaiset harjoittelevat myös tiedonhankintaa eri lähteistä.

     

  • Koulun lukutaitotyö on viime aikoina painottunut Lukutähti-ohjelman mukaiseen työskentelyyn, jossa lapset valitsevat kirjan ja vastaavat kysymyksiin netissä. Tämä on ollut hyvin motivoivaa ja innostanut lukemaan.

    Koulussa on myös MLL:n lukumummi.

    Muuta lukutaitotyötä ovat mm. kirjavinkkaukset, koulun yhteiset lukutunnit palkkitunneilla, lukumajat, kummien lukuhetket..

    Kännykkä ja kirja
    Ihminen käyttää tablettia
  • Musta koira, jolla keltainen huivi
    Tyttö lukee pimeässä

    Kennelliiton lukukoira käy Sälinkään koululla säännöllisesti kerran kuukaudessa. Kaikkien luokkien oppilaille on tarjottu mahdollisuutta käydä lukukoiran luona.

    Kirjastoautoa käytetään ahkerasti, se käy joka toinen viikko, lisäksi koulun oma kirjasto on oppilaskunnanhallituksen jäsenten toimesta auki joka toinen viikko.

    Lukemiseen kannustetaan kaikissa luokissa, lisäksi tehdään mm. kirjaesitelmiä.

    Useilla oppilailla on ns. pulpettikirja (nyk. laatikkokirja) ja luokissa on kirjoja luettavaksi, jos oppitunnilla jää aikaa lukemiselle.

    Lukunurkkia on kaksi. Oppilaat lukevat joka viikko omia kirjojaan lukunurkissa.
    Luokille lainataan omat lukukirjat koulun kirjastosta ja niitä luetaan lukuläksynä.

  • Kissa lukee kirjaa silmälasit päässä.
    Tyttö lukee

    Saaren koululla on jatkuvaluontoisesti koko isompien oppilaiden lukutunti, teoksina kaunokirjallisuutta sekä kuudennen luokan pakollisena osa-alueena kokonainen pidempi tietokirjateos. Luetusta tehdään myös tehtäviä ja tehtävät myös arvioidaan.
    Kirjallisuutta käytetään opetuksessa, myös vieraiden kielten tunneilla. Kirjastoautossa vieraillaan säännöllisesti. Joillakin luokilla on silloin tällöin ”Isompi lukee kummioppilaalle”- tuokioita. Ei käytössä joka vuosi.