Luontoesiopetus
Viimeksi muokattu: 13.9.2024Luontoesiopetusta Koskenrannan päiväkodissa ja luontopainotteinen esiopetus Anttilan päiväkodissa
Luontoesiopetusta järjestetään päiväkotien yhteydessä, eskareiden kodat ja metsäalueet ovat päiväkotien viereisillä puistometsäalueilla. Eskarit toimivat useamman päivän viikossa omalla metsäalueellaan, muulloin retkeillään liikuntapaikoilla, metsissä ja erilaisissa luontoympäristöissä. Kerran viikossa pidetään ”päiväkotipäivää” sisätyöskentelyn merkeissä. Ryhmissä on esiopetusikäisiä eli 6-vuotiaita lapsia 14 ja henkilökuntana varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja.
Ryhmän lapset aloittavat aamunsa päiväkodilla. Aamupala syödään kahdeksalta sisällä ja sen jälkeen lähdetään kotametsään, jossa pääsääntöisesti työskennellään klo 8.30 -14.00 välisen ajan. Vain esiopetuksessa olevat lapset tulevat suoraan kodalle klo 8.30 ja lähtevät sieltä kotiin lounaan jälkeen klo 12.30. Lounas haetaan metsään maitokärryillä ja syödään kodassa tai lämpimillä ilmoilla ulkona. Välipalalle palataan päiväkodille ja iltapäivällä on vuorossa sisätoimintaa 14.15 -15.30.
Mäntsälän esiopetussuunnitelma määrittelee toimintamme tavoitteet ja sisällöt. Toimintatapamme ja oppimismenetelmämme poikkeavat sisäesiopetusryhmien toiminnasta. Ryhmän esiopetuksen sisällöissä painottuu ympäristökasvatus, sosiaaliset ja ryhmässä toimimisen taidot sekä liikunta. Aina kun on mahdollista, opiskelemme ja toimimme ulkona, usein pienissä ryhmissä tai parin kanssa.
Alkusyksy ja kevät on esiopetuksessa erittäin hyvää aikaa siirtää suurin osa toiminnasta ulos. Kylmempään aikaan talvella opimme toiminnallisesti liikunnan ja leikin keinoin ulkona. Tavuja taputetaan ja hypitään, lasketaan käpyjä, lehtiä ja oravia sekä tehdään mittauksia kepeillä. Isot numerot ja kirjaimet kiinnitetään puihin tai sirotellaan metsään puiden juurille, etsitään pareja tai lasketaan isosta nopasta etsittävä numeromerkki. Lajitellaan ja luokitellaan metsän asioita. Leikimme jätteidenlajitteluleikkiä ulkona juosten ja säästämme sähköä päivittäin! Retkeilemme pitkiä metsäretkiä lämpimään aikaan syksyllä ja keväällä. Retkille otamme mukaan eskaritehtävät/projektityöt, joita teemme metsän siimeksessä. Mahdolliset kynätyöskentelyt ja askartelut siirrämme sisälle kotaan tai päiväkodille.
Projektityöskentely on osana ryhmämme toimintaa. Design-suuntautunut pedagogiikka ohjaa lapsia aktiivisen toiminnan kautta osallisiksi omaan oppimiseensa. Oppimisprosessin käynnistävät lasten havainnot, aistimukset, kokemukset ja niistä heränneet kysymykset. Aikuinen toimii lasten ajatusten kirjaajana, oppimista ohjaavana kannustajana. Näistä kysymyksistä rajataan, äänestetään tai ideoidaan tutkimusongelma tai kysymys, josta sitten etsitään tietoa. Tietoa haemme mm. kirjastosta, erilaisista vierailukohteista, asiantuntijoiden sekä ammattilaisten haastatteluista. Kerätystä tiedosta voidaan koota yhteinen näyttely, kirja tai juliste. Prosessia voidaan dokumentoida valokuvin tai vaikkapa
Kääpäräppinä. Itse prosessi, lapsen kokemus on kuitenkin tärkeämpi kuin lopputuotos.