
MOKin johdanto ja laaja-alaisen osaamisen kytkennät
Viimeksi muokattu: 29.7.2025Monilukutaitoseikkailu on monialainen oppimiskokonaisuus, jonka teemana on monilukutaito– oppilaat voivat tuottaa lopputyön mistä tahansa aiheesta monilukutaidollisin keinoin.
Oppimiskokonaisuus on suunniteltu kestämään viisi päivää eli yhden työviikon. Tänä aikana oppilaat työskentelevät MOKin parissa päivittäin: luokilla 1–3 kolme oppituntia päivässä. Luokilla 4–6 päivittäinen työaika voidaan määritellä joustavasti opettajan harkinnan mukaan.
Ennen MOK-viikon alkua, esimerkiksi edellisellä viikolla, käytetään 3–5 oppituntia valmisteluihin. Kokonaisuuteen sisältyy näin yhteensä noin 18–20 oppituntia.
Alaluokilla 1–3 painopisteenä on lukeminen ja sen harjoittelu. Luokilla 4–6 oppilaat perehtyvät syvällisemmin valitsemaansa tekstilajiin ja harjoittelevat samalla kriittistä monilukutaitoa. Oppilaat valitsevat työpajan, jonka teemaa he käsittelevät ohjatusti MOK-viikon ajan. Työpajojen tehtävät tukevat lopputuotoksen tekemistä. Tavoitteena on, että jokainen oppilas tekee vähintään yhden tehtävän tunnin aikana; nopeammat voivat edetä useampaan tehtävään.
Jokaiseen MOK-päivään sisältyy yhteinen lukuvälitunti. Sen ajankohta voidaan sovittaa koulun lukujärjestykseen, esimerkiksi kahden ensimmäisen MOK-tunnin jälkeen.
Monilukutaitoseikkailua on osittain pilotoitu Hirvihaaran koululla: luokkien 1–3 osalta pilotointi toteutettiin kokonaisuudessaan, ja luokkien 4–6 osalta kokonaisuutta pilotoitiin osittain.
Monilukutaitoseikkailu on kehitetty Opetushallituksen rahoittamassa hankkeessa Tukea luku- ja kirjoitustaitoa edistäviin toimiin (2024–2025). Materiaalia on työstetty hankkeen työryhmässä, johon kuuluivat lukutaitohankkeen koordinaattori Tuija Palmunen sekä luokanopettajat Simo Peltonen, Inka Mikkonen, Hilppa Lehto ja Sanna Ojala.
Laaja-alaisen osaamisen alueet Monilukutaitoseikkailu-MOKissa
Laaja-alaisen osaamisen alue (OPS) | Perustelu MOK-yhteydessä |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen | Oppilaat harjoittelevat ajattelun taitoja ja oppimisstrategioita, esim. lukupäiväkirjat ja projektisuunnittelu. |
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu | Ryhmätyöt, tekstien tulkinta ja esitykset kehittävät kulttuurista lukutaitoa ja ilmaisua. |
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot | Oppilaat oppivat vastuunottoa, yhteistyötaitoja ja työskentelyn suunnittelua. |
L4 Monilukutaito | Keskiössä on monilukutaito: tekstien tulkinta, tuottaminen ja arviointi eri muodoissaan. |
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen | Digitaaliset työkalut (esim. Padlet, OneDrive) ja digituotokset ovat osa työskentelyä. |
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys | Projektit vaativat pitkäjänteistä työtä, luovuutta ja oman työn suunnittelua. |
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen | Oppilaat oppivat kriittistä medialukutaitoa, vaikuttavaa viestintää ja osallistumisen keinoja. |