
Luokat 1-3 – MOK-viikon runko
Viimeksi muokattu: 29.7.2025-
Tunnit 1-2
Oppilaat jakaantuvat omiin MOK-ryhmiinsä. Heidät johdatellaan tulevaan päivään pienellä lukutuokiolla, jossa luetaan yhdessä pätkä MOK-kirjailijan tuotoksesta. Keskustellaan luetusta.
Voidaan tehdä tutustumisleikkejä omassa MOK-ryhmässä (LIITE)).
Keskustellaan omasta lukijaminästä. Oppilaille jaetaan lukupäiväkirja (LIITE), johon hän merkitsee MOK-viikon ajalta:
- Mitä luin? /Mitä minulle luettiin
- Kuinka kauan luin? /Kuinka kauan minulle luettiin
- Missä luin? /Missä minulle luettiin
- Kenen kanssa luin?
Lukupäiväkirja voidaan täyttää huoltajan kanssa yhdessä ja siihen kerätään myös oppitunneilla tapahtuva lukeminen. Huomio! Myös äänikirjat (tai jos huoltaja lukee lapselle) katsotaan suorituksiksi.
Ryhmille jaetaan Hirviherran lukupassi (LIITE), jossa on 14 erilaista tehtävää, joista ryhmät tekevät tehtäviä oman valinnan mukaan. Keskustellaan siitä, millä eri tavoin voidaan ryhmän kesken valita sopiva tehtävä. Keskustellen ja päättäen yhdessä? Kivi-sakset-paperi? Äänestämällä? Iän perusteella: nuorin/vanhin saa valita?
Kerrotaan oppilaille, että jokaisesta tehdystä Hirviherran lukupassin tehtävästä saa tarran, joka tulee hakea opettajalta ja joka liimataan passiin tehdyn tehtävän kohdalle. Valmiit lukupassitehtävät laitetaan omaan kansioon MOK-viikon lopussa.
Opettaja voi käyttää myös tyhjää lukupassia ja keksiä itse tehtävät. (LIITE)
Keskustellaan ennen aloitusta vielä siitä, mikä on ryhmätyöskentelyssä tärkeää ja myös, miksi se on tärkeää? Voidaan todeta esimerkiksi, että silloin kuulee muiden mielipiteitä ja saa kertoa omia ajatuksia, ryhmätyöskentelyssä on vuorovaikutusta ja voi innostaa muita ryhmäläisiä, jos jollakulla motivaatio on alhaalla. Ryhmässä on voimaa!
Lukuvälitunti.
Tunti 3
Lukupassin työstäminen voi alkaa.
-
Tunnit 1-2
Päivä alkaa MOKIN lukutuokiolla, jossa opettaja lukee pätkän MOKIN kirjailijan teoksesta. Keskustellaan luetusta.
Jatketaan omassa ryhmässä lukupassin työstämistä.
Lukuvälitunti
Tunti 3
Jatketaan lukupassin työstämistä.
-
Tunnit 1-2
Aloitetaan päivä MOK-kirjailijan kirjalla. Lisäksi luetaan runoja, esim. Kirsi Kunnaksen runo: Kuka on nähnyt tuulen sekä Kaarina Helakisan Ekaluokkalaisten laulu. Keskustellaan luetusta: mitä opittiin? Mitä mieltä ollaan? Tämän jälkeen Hirviherran lukupassin työstöä.
Lukuvälitunti
Tunti 3
Hirviherran lukupassin työstämistä.
-
unnit 1-2
Päivä alkaa lukupätkällä MOK-kirjailijan kirjasta.
Keskustellaan tähän asti tehdystä: mikä on ollut mieluisinta ja miksi.
Viimeinen lukupassin työstämispäivä. Saatetaan mahdollisesti vielä kesken oleva lukupassityö loppuun. Työskentelyn loputtua muistutetaan, että kiitetään itseä (taputtamalla olkapäälle) ja toisia ryhmäläisiä hyvästä yhteistyöstä. Varmistetaan vielä, että kaikki tehdyt tuotokset ovat omassa kansiossa.
Lukuvälitunti
Tunti 3
Kootaan näyttely lopputuotoksista.
Suunnitellaan vielä seuraavaa päivää, joka on lukunurkkauksen/majan rakentamispäivä. Mukaan saa kotoa ottaa tyynyn ja viltin. Tarkoitus on lukea jotakin ja hiljentyä. Majassa voi lukea yksin tai ryhmissä. Majassa voi myös lukea toisille, jotka kuuntelevat. Ryhmät voi nyt muodostaa itse, mutta opettajat muistuttavat, että vapaudesta valita seuraa myös vastuu: pitää katsoa, ettei ketään jätetä ulkopuolelle ja että lukuhetkien täytyy sujua.
-
Tunnit 1-2
Päivä alkaa lukutuokiolla, opettaja lukee MOK-kirjailijan kirjasta. Luetusta keskustellaan.
Työskentelyn ja lukupäiväkirjan arviointi sekä palautteet (liitteet). Loppukeskustelut.
Tutustutaan näyttelyyn.
Rakennetaan lukumajat vilteistä ja tyynyistä.
Lukuvälitunti
Tunti 3
Luetaan taskulampun valossa. Myös toisille voi lukea ääneen.