Kulttuurikasvatussuunnitelman monilukutaitoa tukevat toimenpiteet

Viimeksi muokattu: 25.7.2025

1. luokka
Oppilaat tutustuvat kunnankirjastoon elämyksellisen ja toiminnallisen kirjastovierailun kautta. Kirjastokortin hankinta ja kirjaston käytön opettelu tukevat lukutaitoa ja tiedonhaun perusteita. Kirjasto toimii oppimisympäristönä, jossa lasten lukuintoa vahvistetaan.
2. luokka
Oppilaat vierailevat kulttuurikohteissa, kuten museoissa tai valokuvanäyttelyissä. Museo-opastukset syventävät historiallisen ja visuaalisen lukutaidon kehittymistä. Elokuvaesitykset tarjoavat mahdollisuuksia elokuvakerronnan ymmärtämiseen ja medialukutaidon harjoittamiseen.
3. luokka
Kirjastovierailulla keskitytään aineistovinkkaukseen ja tutustutaan kirjaston eri käyttömahdollisuuksiin, mukaan lukien verkkokirjasto. Tarvittaessa kirjastoauto tuo palvelut koululle. Tämä tukee lukutaitoa, kirjallisuuden tuntemusta ja digitaalista lukutaitoa.
4. luokka
Itsenäisyyspäivän juhlaan osallistuminen sisältää ennakkotehtäviä ja jälkityöskentelyä, joiden kautta opitaan juhliin ja perinteisiin liittyvää kielellistä ja kulttuurista viestintää. Musiikki ja juhlapuheenvuorot tukevat ilmaisutaitojen kehittymistä.
5. luokka
Oppilaat tutustuvat teatterin maailmaan esimerkiksi lavastuksen ja puvustuksen kautta tai osallistumalla esityksiin. Lisäksi käsityö- ja muotoilutyöpajat tukevat visuaalista lukutaitoa ja materiaalien ymmärtämistä. Vierailut teatterimuseoon tarjoavat kokemuksia draamakerronnasta ja esitystekstien tulkinnasta.
6. luokka
Oppilaat tutustuvat rakennettuun ympäristöön esimerkiksi kartanoiden ja kotiseutupolkujen kautta, joko virtuaalisesti tai paikan päällä. Kirjaston digitaalinen kotiseutukokoelma ja Muistaja-tietokanta tukevat tiedonhaun ja monilukutaidon kehittymistä sekä historiallisten lähteiden tulkintaa.
7. luokka
Kirjastovierailu painottuu tiedonhakuun, Kirkes-tietokannan käyttöön ja lähdekritiikkiin. Oppilaat perehtyvät medialukutaidon osa-alueisiin kuten sisällön arviointiin. Kirjavinkkausta eri genreistä. Lisäksi käsityöpajat vahvistavat kulttuurista ja visuaalista lukutaitoa.
8. luokka
Oppilaat tutustuvat rakennettuun ympäristöön, taiteeseen ja sanataiteeseen vierailemalla vanhassa kunnantalossa. Kulttuuriviikon aikana osallistutaan näyttelyihin, konserttiesityksiin ja runotapahtumiin, jotka tukevat monimuotoisen tekstin tulkintaa ja tuottamista.
9. luokka
Kulttuurialaan tutustutaan ammatillisesta näkökulmasta esimerkiksi vierailuilla teatteriin, konserttiin tai tanssiesitykseen. Kokemukset tukevat taiteellisen ja kulttuurisen lukutaidon kehitystä sekä ymmärrystä taidealan viestinnästä ja kerronnasta.