
Kulttuurikasvatussuunnitelman monilukutaitoa tukevat, vuosiluokkakohtaiset sisällöt
Viimeksi muokattu: 7.8.2025📘 1. luokka
Oppilaat tutustuvat kunnankirjastoon elämyksellisen ja toiminnallisen kirjastovierailun kautta.
Kirjastokortin hankinta ja kirjaston käytön opettelu tukevat lukutaitoa ja tiedonhaun perusteita.
Kirjasto toimii oppimisympäristönä, jossa lasten lukuintoa vahvistetaan.
🖼️ 2. luokka
Oppilaat vierailevat kulttuurikohteissa, kuten museoissa tai valokuvanäyttelyissä. Museo-opastukset syventävät historiallisen ja visuaalisen lukutaidon kehittymistä. Elokuvaesitykset tarjoavat mahdollisuuksia elokuvakerronnan ymmärtämiseen ja medialukutaidon harjoittamiseen.
📚 3. luokka
Kirjastovierailulla keskitytään aineistovinkkaukseen ja tutustutaan kirjaston eri käyttömahdollisuuksiin, mukaan lukien verkkokirjasto. Tarvittaessa kirjastoauto tuo palvelut koululle. Tämä tukee lukutaitoa, kirjallisuuden tuntemusta ja digitaalista lukutaitoa.
📘4. luokka
Itsenäisyyspäivän juhlaan osallistuminen sisältää ennakkotehtäviä ja jälkityöskentelyä, joiden kautta opitaan juhliin ja perinteisiin liittyvää kielellistä ja kulttuurista viestintää. Musiikki ja juhlapuheenvuorot tukevat ilmaisutaitojen kehittymistä.
🎭 5. luokka
Oppilaat tutustuvat teatterin maailmaan esimerkiksi lavastuksen ja puvustuksen kautta tai osallistumalla esityksiin. Lisäksi käsityö- ja muotoilutyöpajat tukevat visuaalista lukutaitoa ja materiaalien ymmärtämistä. Vierailut teatterimuseoon tarjoavat kokemuksia draamakerronnasta ja esitystekstien tulkinnasta.
🏘️ 6. luokka
Oppilaat tutustuvat rakennettuun ympäristöön esimerkiksi kartanoiden ja kotiseutupolkujen kautta, joko virtuaalisesti tai paikan päällä. Kirjaston digitaalinen kotiseutukokoelma ja Muistaja-tietokanta tukevat tiedonhaun ja monilukutaidon kehittymistä sekä historiallisten lähteiden tulkintaa.
🔍 7. luokka
Kirjastovierailu painottuu tiedonhakuun, Kirkes-tietokannan käyttöön ja lähdekritiikkiin. Oppilaat perehtyvät medialukutaidon osa-alueisiin kuten sisällön arviointiin. Lisäksi on kirjavinkkausta eri genreistä. Käsityöpajat vahvistavat kulttuurista ja visuaalista lukutaitoa.
🎨 8. luokka
Oppilaat tutustuvat rakennettuun ympäristöön, taiteeseen ja sanataiteeseen vierailemalla vanhassa kunnantalossa. Kulttuuriviikon aikana osallistutaan näyttelyihin, konserttiesityksiin ja runotapahtumiin, jotka tukevat monimuotoisen tekstin tulkintaa ja tuottamista.
🎼 9. luokka
Kulttuurialaan tutustutaan ammatillisesta näkökulmasta esimerkiksi vierailuilla teatteriin, konserttiin tai tanssiesitykseen. Kokemukset tukevat taiteellisen ja kulttuurisen lukutaidon kehitystä sekä ymmärrystä taidealan viestinnästä ja kerronnasta.