Lukutaitotyö Mäntsälän perusopetuksen koulujen lukuvuosisuunnitelmissa

Viimeksi muokattu: 20.8.2025

🏫 Lukutaitotyö osana lukuvuosisuunnitelmaa

Mäntsälän perusopetuksen koulut kirjaavat lukuvuosisuunnitelmiinsa lukutaitotyön:
🎯 tavoitteet 🛠️ toimenpiteet 📊 arvioinnin 👥 vastuutahot

Koska koulukohtaiset toimintakulttuurit vaihtelevat, koulujen tulee arvioida oma tilanteensa seuraavien kohtien pohjalta:


📚 Onko lukeminen osa koulun arkea?

Esim.  lukuvälitunnit ja lukuvartit · reppukirjat · lukutaitotyö tukioppilas-, kummi-  ja oppilaskunnan toiminnassa · lukudiplomit


👀 Miten lukeminen tehdään näkyväksi?

Oppimisympäristön tuki:
houkuttelevat kirjavalikoimat · lukupesät · kirjanvaihtopisteet · kirjavinkkausseinät


🔄 Onko lukeminen monipuolista?

selkokirjat · äänikirjat · digikirjat · monikielinen materiaali


📅 Miten lukutaitoa edistetään kampanjoilla ja teemapäivillä?

Esim. kesälukukampanja · Read Hour · valtakunnalliset kampanjat 
🎯 Tavoite: osallistuminen vähintään kahteen kampanjaan/teemapäivään lukuvuoden aikana


🏡 Miten kodin ja koulun yhteistyö tukee lukemista?

lukuläksyt · vanhempainillat · kotona kuitattavat lukusuoritukset
kodin ja koulun lukutaitopäivä · vanhempainyhdistysten tuki ·oppimiskeskustelut


🗣️ Miten kielitietoisuus näkyy opetuksessa?

Näkyykö suunnittelussa, yhteissuunnittelussa ja jokaisessa oppiaineessa?
Onko koulussa kielitietoinen toimintakulttuuri, jossa:
– kaikki kielet tuodaan näkyviin
– monikieliset oppilaat ovat mukana toiminnassa
– kielet nähdään resursseina
Onko ymmärretty, että kaikki opettajat opettavat lukutaitoa ja että kieli on paitsi väline, myös oppimisen kohde?


🤝 Onko yhteistyötä kirjaston lisäksi muiden toimijoiden kanssa?

MLL:n lukumummit · lukukoirat · kirjailijavierailut
paikalliset kulttuuritoimijat · järjestöt kuten Lionsclub tai SPR · palvelutalot


🎯 Onko lukutaitotyöllä koulukohtainen koordinaatio?

Onko nimetty: vastuuhenkilö · työpari · tiimi