
Lukutaitotyö Mäntsälän perusopetuksen koulujen lukuvuosisuunnitelmissa
Viimeksi muokattu: 25.7.2025Mäntsälän perusopetuksen koulut kirjaavat lukuvuosisuunnitelmiinsa oman lukutaitotyönsä tavoitteet, toimenpiteet, arvioinnin ja vastuutahot. Koulujen toimintakulttuurit ovat erilaisia, joten koulujen tulee lukuvuosisuunnitelmaa tehdessään käydä läpi ja miettiä, millä tasolla koulu on lukutaitotyösään seuraavissa asioissa:
- Onko lukeminen osa koulun arkea: esim. lukuvartit, reppukirjat, kirjavinkkausseinät ja lukudiplomit.
- Miten lukeminen tehdään näkyväksi, miten oppimisympäristöt tukevat lukemista: esim. houkuttelevat kirjavalikoimat, lukupesät, kirjanvaihtopisteet, kirjavinkkausseinät.
- Onko lukeminen monipuolista? Monipuolinen lukeminen sisältää selkokirjoja, äänikirjoja, digikirjoja ja monikielistä materiaalia.
- Miten lukutaitoa edistetään kampanjoilla ja teemapäivillä, kuten Mäntsälän oma kesälukukampanja, Read Hour ja erilaiset valtakunnalliset kampanjat. Tavoitteena on, että kaikissa kouluissa osallistuttaisiin kahteen kampanjaan/teemapäivään lukuvuoden aikana.
- Miten kodin ja koulun välinen yhteistyö tukee lukemista: esim. lukuläksyt, vanhempainillat, kotona kuitattavat lukusuoritukset, kodin ja koulun päivä lukutaitoteemalla, vanhempainyhdistysten tuki lukutaitotyössä.
- Miten kielitietoisuus näkyy opetuksen suunnittelussa, yhteissuunnittelussa ja jokaisen oppiaineen opetuksessa? Onko koulussa kielitietoinen toimintakulttuuri, jossa kaikki koulun kielet tuodaan näkyviksi ja monikieliset oppilaat ovat toimiva osa koulun toimintakulttuuria. Nähdäänkö kaikkien kielet resursseina oppitunneilla. Onko sisäistetty ymmärrys siitä, että kaikkien oppiaineiden opettajat ovat lukutaidon opettajia?
- Onko koulussa yhteistyötä kirjaston lisäksi myös kolmannen sektorin kanssa, joita ovat esimerkiksi: MLL:n lukumummit, Kennelliiton lukukoirat, kirjailijavierailut ja paikalliset kulttuuritoimijat sekä lukutaitotyötä tekevät ja tukevat järjestöt, esim. Lionsclub.
- Onko lukutaitotyöllä koulukohtainen koordinaatio: vastuuhenkilö, työpari tai tiimi.