
Lukutaitotyö Mäntsälän perusopetuksen koulujen lukuvuosisuunnitelmissa
Viimeksi muokattu: 20.8.2025🏫 Lukutaitotyö osana lukuvuosisuunnitelmaa
Mäntsälän perusopetuksen koulut kirjaavat lukuvuosisuunnitelmiinsa lukutaitotyön:
🎯 tavoitteet 🛠️ toimenpiteet 📊 arvioinnin 👥 vastuutahot
Koska koulukohtaiset toimintakulttuurit vaihtelevat, koulujen tulee arvioida oma tilanteensa seuraavien kohtien pohjalta:
📚 Onko lukeminen osa koulun arkea?
Esim. lukuvälitunnit ja lukuvartit · reppukirjat · lukutaitotyö tukioppilas-, kummi- ja oppilaskunnan toiminnassa · lukudiplomit
👀 Miten lukeminen tehdään näkyväksi?
Oppimisympäristön tuki:
houkuttelevat kirjavalikoimat · lukupesät · kirjanvaihtopisteet · kirjavinkkausseinät
🔄 Onko lukeminen monipuolista?
selkokirjat · äänikirjat · digikirjat · monikielinen materiaali
📅 Miten lukutaitoa edistetään kampanjoilla ja teemapäivillä?
Esim. kesälukukampanja · Read Hour · valtakunnalliset kampanjat
🎯 Tavoite: osallistuminen vähintään kahteen kampanjaan/teemapäivään lukuvuoden aikana
🏡 Miten kodin ja koulun yhteistyö tukee lukemista?
lukuläksyt · vanhempainillat · kotona kuitattavat lukusuoritukset
kodin ja koulun lukutaitopäivä · vanhempainyhdistysten tuki ·oppimiskeskustelut
🗣️ Miten kielitietoisuus näkyy opetuksessa?
Näkyykö suunnittelussa, yhteissuunnittelussa ja jokaisessa oppiaineessa?
Onko koulussa kielitietoinen toimintakulttuuri, jossa:
– kaikki kielet tuodaan näkyviin
– monikieliset oppilaat ovat mukana toiminnassa
– kielet nähdään resursseina
Onko ymmärretty, että kaikki opettajat opettavat lukutaitoa ja että kieli on paitsi väline, myös oppimisen kohde?
🤝 Onko yhteistyötä kirjaston lisäksi muiden toimijoiden kanssa?
MLL:n lukumummit · lukukoirat · kirjailijavierailut
paikalliset kulttuuritoimijat · järjestöt kuten Lionsclub tai SPR · palvelutalot
🎯 Onko lukutaitotyöllä koulukohtainen koordinaatio?
Onko nimetty: vastuuhenkilö · työpari · tiimi