Lukeva arki

Viimeksi muokattu: 13.8.2025
Lukeva arki tekee lukemisesta pysyvän tavan. Kun lukeminen on luonteva osa koulupäivää, se tukee oppimista pitkäjänteisesti, vahvistaa kaikkien lukutaitoa ja luo kestävän pohjan myönteiselle ja uteliaalle suhtautumiselle teksteihin.

📘 Vinkkejä lukevan arjen rakentamiseen

Lukevan arjen tavoitteena on tehdä lukemisesta luonteva ja mieluisa osa koulupäivää. Kun lukemiselle annetaan aikaa ja selkeitä rutiineja, lukemista opitaan arvostamaan ja lukutaitoa kehitetään huomaamatta.

🕒 Päivittäiset lukuhetket

Lukemiselle varataan päivittäin oma hetki. Esimerkiksi 10–15 minuuttia päivän alkuun tai loppuun riittää. Luetun jakaminen pienissä ryhmissä tai koko luokan kesken vahvistaa lukuiloa.

Keskittymistä harjoitellaan vähitellen. Aloitetaan rauhallisessa tilassa lyhyillä teksteillä ja siirrytään vähitellen pidempiin lukutuokioihin.

Viikkorytmiin tuodaan säännöllisiä lukutunteja. Lukuhetki voi olla koko luokan yhteinen tai opettajan ääneen lukema tarina. Lukeminen voidaan myös liittää eri oppiaineisiin.

Lukemista voidaan hyödyntää siirtymähetkissä ja välitunneilla. Järjestetään esimerkiksi lukuvälitunti, lukunurkka tai aamuinen lukuhetki. Pieni rauhallinen hetki rytmittää päivää lempeästi.

📚 Lukemisesta tapa

Reppukirja otetaan tavaksi. Kirjaa voidaan lukea siirtymissä, tunnin alussa, päivän päätteeksi tai kun tehtävät on tehty.

Välituntikirjat houkuttelevat tarttumaan kirjaan. Luokkaan tai käytävään asetetaan kori, josta kirjan voi napata tauolle.

Säännölliset kirjastopäivät otetaan käyttöön. Kirjoihin tutustutaan yhdessä koulun tai lähikirjaston kokoelmissa. Kirjastokäynti innostaa ja opettaa valitsemaan sopivan kirjan.

Kotiin annetaan pieniä lukutehtäviä. Oppilas lukee esimerkiksi 10 minuuttia päivässä, ja huoltaja kuittaa lukemisen. Selkeä ohjeistus toimii hyvin myös yläkoulussa.

Rutiineja ylläpidetään myös yläkoulussa. Kirjapassi, lukupäiväkirja tai lukuprojekti kannustaa säännölliseen lukemiseen.

🎉 Lukemista juhlistavat tempaukset

Lukubileet tekevät lukuhetkestä erityisen. Otetaan mukaan oma viltti, kirja ja pieni herkku. Tunnelmavalaistus ja rauhallinen musiikki luovat elämyksellisen hetken.

Järjestetään hämärän hyssy -päiviä. Koko koulu tai luokka rauhoittuu lukemaan. Valaistus himmennetään, musiikki soi taustalla ja teemaan sopii lämmin juoma.

Talviset lukuhetket otetaan tavaksi. Esimerkiksi viikoittain luetaan “takkatulen loisteessa” (videonäytöltä). Mukaan voi tuoda peiton tai tyynyn.

Koko vuoden lukuhaaste tuo jatkuvuutta. Luetut minuutit kerätään ja ”matkustetaan” esimerkiksi Mäntsälästä maailmalle – ja keväällä takaisin. Minuutit voidaan myös visualisoida luokan seinälle kasvavana lukumatona.

🔄 Lukukulttuuria yhdessä

Luodaan kirjavinkkausseinä. Oppilaat kirjoittavat kirjasuosituksia, tekevät esityksiä tai kirja-arvosteluja. Seinää pidetään esillä luokassa tai koulun yhteisessä tilassa.

Kirjavinkkausta harjoitellaan eri tavoin. Kirja esitellään videona, esityksenä tai suullisesti. Samalla kehitetään esiintymistaitoja ja oman mielipiteen ilmaisua.

Uutisia luetaan ja niistä keskustellaan. Esimerkiksi Yle Uutisluokan tekstit sopivat keskustelun pohjaksi ja kriittisen lukutaidon harjoitteluun.

Kummilukuhetkiä järjestetään. Yläkoululaiset lukevat alakoululaisille, alakoululaiset esikoululaisille – tai luokkien sisällä sovitaan omat lukukummit.