Lukemiseen motivoivat oppimisympäristöt

Viimeksi muokattu: 13.8.2025

📘 Innostavia oppimisympäristöjä lukemiseen

Lukemiseen voidaan innostaa monin tavoin – muutenkin kuin kirjoilla ja lukutunneilla. Fyysinen ympäristö, opettajan esimerkki ja yhteiset kokemukset tukevat lukutaitoa monipuolisesti.


📌 Lukeminen näkyväksi

Kirjavinkkausseinä tai -nurkkaus järjestetään näkyvälle paikalle. Luokkaan tai koulun yhteiseen tilaan rakennetaan alue, jossa oppilaat voivat suositella kirjoja toisilleen. Esille asetetaan myös oppilaiden tekemiä kirjajulisteita tai -arvioita.

Lukemiseen liittyvät työt laitetaan esille. Oppilaiden kirjoitukset, piirrokset, käsitekartat tai projektityöt asetetaan luokan tai käytävän seinille tai infonäytöille.

Kirjanvaihtopiste perustetaan koulun käytävälle. Oppilaat voivat tuoda kirjoja ja ottaa uusia tilalle. Vaihto järjestetään pysyvästi tai osana kampanjaa.

Pop up -kirjasto tuodaan koululle. Kodin ja koulun päivänä tai teemaviikoilla kirjasto rakennetaan yhteistyössä kirjaston kanssa.


🧑‍🏫 Opettaja lukevana mallina

Lukeminen tehdään näkyväksi opettajan esimerkillä. Opettaja kertoo lukukokemuksistaan, suosikkikirjoistaan ja lukee ääneen. Näin lukeminen näyttäytyy luontevana osana arkea.

Kaikki aikuiset toimivat lukevina malleina. Rehtori, koulunkäynninohjaaja, ruokapalveluvastaava tai kuraattori voi jakaa kirjavinkkejä tai tulla lukemaan ääneen. Koko koulun lukukulttuuri vahvistuu.


📚 Kirjat helposti saatavilla

Luokan oma kirjahylly pidetään avoimena. Oppilaat voivat lainata tai lukea kirjoja vapaasti.

Alkuopetukseen rakennetaan eteiskirjasto. Luokan oven viereen tai aulaan asetetaan kirjapiste, josta kirjan voi ottaa mukaan yöksi ilman kirjastokorttia.

Koulun sisälle luodaan lukupolku. Käytävien varsille järjestetään lukupisteitä – esimerkiksi tuoleja, tyynyjä tai pieniä lukunurkkia, joissa voi rauhoittua lukemaan.


🏕️ Lukeminen elämykseksi

Lukumajoja rakennetaan luokkaan tai saliin. Viltit, tuolit ja tyynyt muodostavat seikkailullisen lukunurkan. Taskulampun valossa lukeminen tekee hetkestä erityisen.

Ulkona järjestetään lukupiknik. Lähiluontoon tai koulun pihalle mennään lukemaan omaa kirjaa vilteillä istuen. Hetkeen voidaan yhdistää pieni eväs tai mehu.

Liikuntasalissa toteutetaan kirjasuunnistus. Erilaisia kirjoja levitetään tilaan, ja oppilaat ratkaisevat tehtäviä kirjojen avulla. Tehtävät voivat liittyä henkilöihin, sitaatteihin tai arvoituksiin.

QR-koodirata tuo tehtäviin digitaalisuutta. Koodien takaa löytyy kirjatehtäviä, vinkkivideoita tai muuta lukemiseen liittyvää sisältöä.


📲 Digitaaliset ympäristöt

Lukusovelluksia hyödynnetään motivoivasti. Esimerkiksi Lukutähti ja Lukulumo voivat innostaa valitsemaan luettavaa ja seuraamaan omaa edistymistä.

Lukupäiväkirjat tehdään digitaalisesti. Päiväkirjaa kirjoitetaan esimerkiksi Padletiin, Teamsiin tai muuhun digitaaliseen ympäristöön. Samalla harjoitellaan kirjoittamista ja tiedon jäsentämistä.

Virtuaaliset kirjavinkkaukset otetaan käyttöön. Opettaja tai oppilaat tekevät lyhyitä videoita luetuista kirjoista. Videot jaetaan luokan kanavalla tai koulun verkkosivulla. Vinkkejä voidaan myös vaihtaa toisen koulun kanssa.