Oppimisympäristöt ja monipuolinen lukeminen

Viimeksi muokattu: 12.6.2025

Lukemiseen motivoimiseen kouluun on hyvä rakentaa innostavia lukuympäristöjä, joissa voi lukea myös välitunneilla.  Kirjat ovat oppilaiden saatavilla ja näkyvillä – myös digitaalisesti.  Lukemiseen innostavat oppilastyöt ja julisteet näkyvät seinillä tai infonäytöillä. Kouluun voidaan suunnitella kirjavinkkausseinä. Opettaja on omalla esimerkillään innostava lukemisen malli: lukee ääneen tunneilla, kertoo lukukokemuksistaan ja puhuu lukemisen tärkeydestä. Lähiympäristöön tehdään kirjaretkiä ja koulun pihaan voidaan suunnitella kirjasuunnistus. Luokkiin rakennetaan lukumajoja ja pesiä.

Yhtälailla tärkeää on miettiä erilaisia tapoja lukemiseen motivointiin. On tärkeää huomioida monipuolinen lukeminen, sillä maailma on muuttunut: tekstejä luetaan paljon digitaalisessa muodossa ja monikielisiä oppilaita on yhä enemmän, jolloin selkokirjojen ja monikielisten kirjojen tarve kasvaa. Lukemiseen voi motivoida erilaisin keinoin: hyödyntämällä vaikka lukuteatteria tai RAP-lyriikkaa. Lukudiplomin suorittaminen voi tuoda lukutaitotyöhön rakennetta. Selkokielisten kirjojen tarjoaminen auttaa lukemisen kanssa kamppailevia. Monikielisten oppilaiden on tärkeää saada lukea omalla äidinkielellään. Tärkeää on myös ottaa kodit lukutaitotyöhön. Katso tähän liittyviä materiaaleja kohdasta Huoltajat ja perhelukeminen.