Mitä kielitietoinen opettaminen on?

Viimeksi muokattu: 28.5.2025
Mitä kielitietoinen opettaminen ja oppiminen on ja mitä se ei ole?

Kielitietoisuus tarkoittaa ymmärrystä siitä, että kieli on keskeinen osa kaikkea oppimista. Kielitietoinen opettaja huomioi opetuksessaan sen, miten kieltä käytetään oppiaineessa: millaisia sanoja, lauseita ja rakenteita oppilaan täytyy ymmärtää ja osata itse käyttää oppiakseen.

Kielitietoinen opetus kuuluu kaikille opettajille. Jokaisessa oppiaineessa on oma ”ainekieli” – esimerkiksi historian selittävä ja ajallisesti järjestetty kieli, biologian tarkka ja määrittelevä kieli tai matematiikan looginen ja täsmällinen ilmaisu. Näiden kielenpiirteiden näkyväksi tekeminen ja harjoittelu on osa kielitietoista opetusta.

Kielitietoiseen oppimiseen ja opettamiseen kuuluu myös puhuminen ja kirjoittaminen oppiaineen kielellä. Pelkkä käsitteiden ulkoa opettelu ei riitä, jos oppilas ei osaa käyttää niitä osana kokonaisia ajatuksia tai selityksiä. Esimerkiksi biologian tunnilla ei riitä, että oppilas tietää, mitä ”solu” tarkoittaa – hänen tulisi myös osata selittää, miten solut toimivat, ja käyttää aiheeseen liittyvää kieltä tarkasti.

Yhteenvetona:
Kielitietoinen opetus ei ole pelkkää sanastoharjoittelua, vaan kokonaisvaltaista kielen tukemista niin, että oppilas ymmärtää, pystyy keskustelemaan, lukemaan ja kirjoittamaan oppiaineen sisältöjä. Tämä tukee sekä syvällistä oppimista että oppimisen tasa-arvoa.