Koulupuutarha tuo iloa ja viihtyisyyttä Nummisten koulussa

30.9.2022 hyvinvointi

Nummisten kouluun perustettiin koulupuutarha. Puutarhan perustaminen on ollut pitkäaikainen projekti, johon ovat osallistuneet koulun ja oppilaiden lisäksi myös Keuda, Nummisten koulun vanhempainyhdistys ja Nummisten tapahtumatalo.

Projekti sai alkunsa syksyllä -21, kun  Keudan Saaren yksikön puutarha-alan opiskelija Varpu Majander otti yhteyttä Nummisten kouluun opintoihinsa liittyvän koulupuutarhahankkeen toteuttamiseksi. Nummisten koulu otti idean innostuneesti vastaan, sillä koulu oli jo aiemmin Uutta koulua -hankkeessa aloittanut kouluympäristön aktiivisen kehittämisen sekä sisä- että ulkotiloissa.

Mukaan lähtivät myös Nummisten koulun vanhempainyhdistys, joka kustansi osittain hankkeeseen kuuluvia ja koululle jääviä tarvikkeita ja oli mukana rakentamassa koulun ja sen vieressä sijaitsevan Nummisten tapahtumatalon yhteistä lehti- ja kasvijätekompostoria.

Projektin aloitus

Koulupuutarha-projekti alkoi syksyllä 2021 kasvatettavien kasvien valinnalla ja kasvilavojen paikan suunnittelulla. Yhdessä pohdittiin lavojen sijaintia, ja oppilaat saivat ehdottaa ja toivoa kasvatettavia kasveja.

Mukana projektissa olivat silloiset Nummisten koulun 5. ja 2. luokkien oppilaat.

Koulun vanhempainyhdistys suunnitteli kompostin rakentamista ja hankki tarvittavia välineitä.

Puutarhan rakentaminen

Toukokuussa 2022 projektin toteutus sai vauhtia,  kun 5. luokan oppilaat kokosivat Majanderin johdolla lavakauluksista neljä kasvilavaa, ja vanhempainyhdistys rakensi talkoilla kasvijätejätekompostorin.

Oppilaat pohjustivat kasvilavat oikeaoppisesti Majanderin ohjeiden mukaisesti. He toimivat ryhmissä, joista jokaisella oli vastuullaan yksi kasvilaatikko.

Toukokuun lopussa, kun yöpakkasista oli päästy, oppilaat istuttivat laatikoihin helppohoitoisia ja satoisia puutarhakasveja, kuten porkkanaa, kesäkurpitsaa, punajuuria, erilaisia salaatteja, herneitä, kirsikkatomaatteja, retiisiä ja paprikoita. Hyötykasvien rinnalle laitettiin myös sametti- ja kehäkukkia houkuttelemaan pölyttäjiä ja karkottamaan tuholaisia.

Lavojen päälle tehtiin myös tuet, joihin pingotettiin hallaharso, sillä kesäkuun alkuun oli luvattu yöksi hallaa.

Lisäksi lavojen eteen rakennettiin kauniit, teräsrunkoiset kulma-aidanteet, joiden juurelle istutettiin yhdessä vielä mansikoita, raparperia, herneitä, maissia, kehäkukkia ja ruusupapua. Aidanteiden juurelle tuotiin myös oppilaiden pareittain istuttamat ämpäriperunat ämpäreineen. Enää tarvittiin vain lämpimiä säitä ja vesisadetta!

Kesä

Kuiva kesä oli koulupuutarhalle aikamoinen haaste. Puutarhan kastelu koulun ulkovesipisteen kautta ei onnistunut, vaan puutarha jäi sään armoille.

Muutaman kerran Majander kävi kesän aikana katsomassa puutarhan tilannetta, mutta lavat olivat pitkälti omillaan.

Elokuussa koulun alettua huomattiin, että osa kasveista oli lähtenyt hienosti kasvuun, mutta osa oli selvästi kärsinyt kuivuudesta. Koulussa aloitettiin lavojen kastelu, ja sillä saatiinkin piristymistä puutarhaan.

Oppilaat kävivät päivittäin seuraamassa, kuinka paljon kasvit olivat kasvaneet ja mitä syötävää mihinkin kasviin oli alkanut muodostua. Napsittin myös kuivuneita ja kuolleita kasvinosia pois ja vietiin niitä kompostiin. Parasta taisi olla, kun sai taittaa itse istuttamastaan herneestä palon ja maistaa sen vihreitä, makeita herneitä!

Sadonkorjuu

Kaiken kaikkiaan koulupuutarha antoi satoa ennakoitua enemmän. Kesäkurpitsa oli tuottoisa, samoin talvikurpitsa teki hienon, keltaisen kurpitsan, joka päätettiin jättää odottamaan Halloweenia.

Kirsikkatomaatit tekivät paljon vihreitä alkuja, mutta ne eivät valitettavasti ehtineet kypsyä ennen syksyn kylmiä öitä. Pieniä porkkanoitakin tuli kaiken värisiä, mutta ne taisivat hävitä parempiin suihin…

Punajuuria ja perunoita tuli jonkin verran, vaikka useassa ämpärissä varret olivat pieniä. Juureksista on sovittu kokattavan uunikasviksia yhdessä sopivana päivänä.

Projektin lopetus ja koulupuutarhan jatko

Syyskuun puolivälissä Varpu Majander sekä Nummisten koulun opettajat ja oppilaat kokoontuivat projektin lopputapaamiseen. Lavojen kuolleet kasvinosat siivottiin kompostiin. Samalla lavat valmistelitiin talvea varten lisäämällä niihin hieman valmista kompostipohjaa ja heinää. Oppilaat kirjoittivat, mikä oli projektissa parasta tai jäi eniten mieleen. Opettajat saivat ohjeita lavojen ja puutarhan jatkokäyttöön ja -hoitoon.

6. luokan opettaja Pauliina Suvanto kertoo, että hänelle ja hänen 6. luokalle siirtyneille oppilailleen koulupuutarha-projekti antoi paljon sisältöä erityisesti ympäristöopin opiskeluun. Koulupuutarha havainnollisti todella hyvin eri kasvutekijöiden merkitystä ja kasvien lisääntymistä. Myös koko Nummisten kouluyhteisölle puutarha toi paljon iloa ja ihmettelyä kouluarkeen, sekä loi lisää viihtyisyyttä koulun piha-alueelle.

Koulupuutarhaa voidaan toivottavasti hyödyntää jollain tasolla myös tulevina vuosina, ja mahdollistaa sen avulla mukavia kokemuksia uusille Nummisten koulun oppilaille.

 

Teksti on lyhennetty Pauliina Suvannon, Nummisten koulun 6. luokan opettajan kirjoituksesta.

 

Read also